Schakebare uitlaten

Various

Schakebare uitlaten

Berichtdoor Jeroen » 31 okt 2006, 18:14

Ik kende het alleen nog uit de botenwereld, ben er zelf ook mee bezig (setje is onderweg uit de VS) maar het wordt ook toegepast op auto's, gaaf!

http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php
Greetz,
Jeroen
Jeroen
Site Admin

Berichtdoor Oet » 31 okt 2006, 19:47

Dat zijn toch gewoon cut out's?
Heb er wel van gehoord
Je heb ze electrisch en je hebt ze dat je ze met 3 schroefjes een plaatje opmoet doen om hem dicht te krijgen.

Ik heb alleen nooit gehoord dat je ook meer pk
Oet

Berichtdoor Jeroen » 31 okt 2006, 21:39

Oh ok, voor mij is het nieuw dat het in auto's word toegepast. Bij speedboten werkt het als volgt:

bij mijn boot gaan de uitlaatgassen vanaf de rizers (2 stuks) recht naar achteren. Als je nou ook zonder 'open uitlaat geluid' wilt varen (in een haven wel zo netjes) schakel je de pijp om zodat de uitlaatgassen naar beneden door de staart gaan (komt dan bij de schroef uit, ca 70 cm onder water) zodat het water het geluid (enorm) dempt.

Gaaf dat dit ook bij auto's wordt gebruikt, kan je kiezen voor performance/herrie of lekker stil. Zal wel van RVS moeten zijn anders kan je het steeds vervangen.
Greetz,
Jeroen
Jeroen
Site Admin

Berichtdoor Bowtie » 02 nov 2006, 00:41

Ik kende tot noch toe alleen het type met het klepje wat je eraf kon schroeven.
De vermogens winst zal bij een standaard GM blok slechts een pk-tje of 10 zijn. Maar waarschijnlijk een verlies aan koppel onderin, vanwege het ontbreken van tegendruk. Tenzij je de hele motor aanpast op open pijpen natuurlijk, maar dan loopt 'ie voor geen meter meer met dichte.
Zo is't altijd wat :cry:
Groeten,Dré

Chevy C10 Silverado
SWB, 1984, 350cu/700r4
F**d Mustang Hatchback
1981 200cu line6
Bowtie

Berichtdoor Jeroen » 02 nov 2006, 11:06

Bowtie schreef:De vermogens winst zal bij een standaard GM blok slechts een pk-tje of 10 zijn. Maar waarschijnlijk een verlies aan koppel onderin, vanwege het ontbreken van tegendruk.

Zou dat bij mij al zo zijn met die Cherry Bomb? Dat ik dus meer koppel onderin zou hebben als ik er een echte demper tussenzet?

Aan de andere kant vind ik het koppel zat, ik heb toch regelmatig een slippend bandje bij het optrekken met dit weer. Kan ook een kwestie van wennen zijn (is even anders dan traction control zoals in de andere auto ;) ).
Greetz,
Jeroen
Jeroen
Site Admin

Berichtdoor FatBob » 02 nov 2006, 12:48

Een kersenbom is niet anders dan een stukje doorgaande geperforeerde pijp. Je kijkt er zo doorheen. Daar omheen heb je al of niet wat dempend materiaal zitten. Nooit veel want het is maar een dun laagje wat tussen de pijp en de buitenwand zit, soms ook niets, ligt aan de fabrikant. Veel tegendruk heb je er dus niet van.
De ene rijdt met alleen een CherryBomb (meestal voor de herrie) de ander gebruikt het in combinatie met een Flowmaster, SonicTurbo en dergelijke dempers.

Jeroen.... Marjon heeft er ook een handje van.. die stampt meteen het gas naar de stand waarin de auto 50 of 80 moet rijden, onder het mom van "dan hoef ik mn voet niet meer te bewegen". Resultaat is een auto die met een ruk van zijn plek gaat, in jouw geval met wat wielspin.
Je kunt ook eerst een beetje gas geven, en als de auto wegrolt geleidelijk wat extra gas erbij geven. Dat is ook beter voor je bak dan zo'n abrubte sprint.
FatBob

Berichtdoor Stahlie » 04 nov 2006, 23:02

Als ik het goed begrijp hebben we het over uitlaten die meer of minder "herrie" maken.
Ik weet dat er voor (Harley)motoren een systeem bestaat waar je door de druk op een knop meer of dus minder geluid hebt.
Misschien een id om hier wat mee te doen(als voorbeeld).

klik maat op de link:

http://www.jekillandhyde.nl/
Stahlie

Berichtdoor Jerry » 01 dec 2006, 21:28

Unleach the bolts...

Wie heeft de filmpjes uit Jeroens eerste bericht gezien ?

Gaat om Video 2 / WRX, mooie close-up van het systeem....

Alleen lullig dat het bovenste boutje los raakt ...

Dat voorspelt veel goeds ... :( :(
3 keer vallen is niet erg, als je maar 4 keer opstaat.

1993 - C1500 - exended cab
Jerry

Berichtdoor FatBob » 04 dec 2006, 16:54

Nee... ik heb wel foto's gezien van hoe dat gemonteerd wordt. Met de ongedempte uitlaat onder de bodemplaat bij de voorstoelen. Dat resoneert als de ziekte en maakt giga herrie. Wordt je zelf echt helemaal ziek van! Dat soort dingen kun je het beste ACHTER jezelf uit laten komen, dan heb je er zelf niet zoveel last van, alleen het mooie. :wink:
FatBob

Berichtdoor Jeroen » 04 dec 2006, 17:52

FatBob schreef:Dat soort dingen kun je het beste ACHTER jezelf uit laten komen, dan heb je er zelf niet zoveel last van, alleen het mooie. :wink:

Helemaal mee eens, m'n C1500 met cherybombs klonk (vind ik) erg lekker (VET) maar met 100 op de snelweg totaal niet storend.
Greetz,
Jeroen
Jeroen
Site Admin

Berichtdoor FatBob » 04 dec 2006, 18:07

Ik heb ooit eens gereden met een Camaro (haaienbek) ook met de uitlaten die stopten onder de bodemplaat. In het begin nog wel grappig, als het stationair loopt. Even door de stad, is ook nog te doen. Dan de provinciale weg.. een drama. Ik werd pas helemaal stapelgek na 10minuten met 110km/uur rijden. Het geluid van de uitlaat kan niet goed weg, klapt onder tegen de bodemplaat aan en galmt en resoneert onder de hele auto door. Echt super vermoeiend. De hele dag gonzende koppijn aan overgehouden!
FatBob

Berichtdoor Jerry » 04 dec 2006, 20:56

Ik ben 2 weken geleden bij EPS geweest in Hoogezand.

Mijn cherry's laten verwijderen (Jeroen weet hoeveel herrie die maakten)

Nu enkel systeem 2,5" tot aan een RVS racedemper, vandaar 3" naar achter met een mooi eindstuk..

Lekker rustig, diepe grom bij wat meer toeren...

Tjonge dat rijdt ook een stuk fijner !!!

Jerry

Berichtdoor FatBob » 04 dec 2006, 21:17

Tjonge, en dan kom je niet eens even bij mij langs.... :(
FatBob

Berichtdoor Jerry » 04 dec 2006, 21:25

Dan zou het handig zijn als ik wist waar je woont..

Of moet ik dat al weten :oops: :?: :?: :?:

Jerry

Berichtdoor FatBob » 04 dec 2006, 21:36

Nee, maar had ik geweten dat je naar EPS ging, dan had ik je even persoonlijk een uitnodiging gestuurd.
Maar goed, je kunt niet alles weten of over alles dat je gaat doen iets posten. Is ook niet handig he! :lol:
Daarbij was je nog een uur aan het omrijden geweest, want je steekt de dijk over denk ik...?
FatBob

Berichtdoor Jerry » 05 dec 2006, 08:54

Ja, das net zo makkelijk... Via Den Oever zo de afsluitdijk op.

Ik woon 26 km vanaf den oever .... dus.

En You ? Waar woon You dan ?

Jerry

Berichtdoor FatBob » 05 dec 2006, 13:37

Hoogeveen... en na de wintertijd elk weekend in Makkum.. Moeten we in die tijd nog maar eens een biertje doen!

Heb je geen foto's gemaakt van de operatie onder de auto?
Die jongens lzijn duur maar everen wel vakwerk. (Maar voor een motor moet je er niet zijn.)
FatBob

Berichtdoor Oet » 05 dec 2006, 13:49

idd foto's.
Dubbel uitlaatsysteem? RVS?
ach ik wil gewoon pics zien :P
Oet

Berichtdoor Jerry » 10 dec 2006, 16:02

@ OET

Het meeste zit onder de auto (gelukkig...)

Het is een 2 in 1 systeem, Halverwege de auto komen links en rechts bij elkaar en gaan in een RVS racedemper van een cm of 70 lang, doorsnede zo'n 20 cm.

Vandaar 1 pijp over de achteras, en komt uit in een dik eindstuk.

Heerlijk lage grom, goed vermogen, en heerlijk geluid als je wat meer toeren draait (ik rijd een handgeschakelde..)

Pics.... net even gemaakt..

Hierbij..:

Afbeelding

Afbeelding

Laterrrrrrrrrrrr.

Jerry

Berichtdoor FatBob » 10 dec 2006, 17:57

Ziet er goed uit.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt van foto's terwijl ze er daar mee bezig waren. Misschien leuk als iermand anders ooit nog eens gaat.
FatBob

Berichtdoor shthpnz » 17 apr 2007, 21:34

Ik heb onder mijn Avalanche een schakelbare uitlaat. Werkt uitstekend. Ik kan geloof ik geen foto's plaatsen, maar dat zal wel komen omdat ik hier splinternieuw ben :D
shthpnz

Berichtdoor Jerry » 17 apr 2007, 22:31

FatBob schreef:Ziet er goed uit.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt van foto's terwijl ze er daar mee bezig waren. Misschien leuk als iermand anders ooit nog eens gaat.

U vraagt, en wij reageren meteen !!! 8)

Dit maakt ie dus uit de hand !!

Afbeelding

FF passe ....

Afbeelding

FF lasse .....

Afbeelding

Zo werkt dat dus bobbert :lol:

Groet,

G.

Jerry

Berichtdoor FatBob » 17 apr 2007, 22:37

GMC1993 schreef:
U vraagt, en wij reageren meteen !!! 8)

Dit maakt ie dus uit de hand !!

Zo werkt dat dus bobbert :lol:

Ik weet het :lol: ik heb er een jaar of 5 geleden een uitlaat onder de Van laten zetten. Helaas had ik daar geen foto's van :wink:
FatBob

Berichtdoor shthpnz » 17 apr 2007, 22:43

[offtopic] @Fatbob:
Gezien je avatar: heb jij ook een avalanche? [ontopic]
shthpnz

Berichtdoor FatBob » 17 apr 2007, 22:50

Nee helaas niet, zou er best een Avalanche bij willen hebben. Heb deze Avatar omdat ik geen grappige van een Suburban of Van kon vinden...
FatBob

Berichtdoor shthpnz » 17 apr 2007, 23:09

FatBob schreef:Nee helaas niet, zou er best een Avalanche bij willen hebben. Heb deze Avatar omdat ik geen grappige van een Suburban of Van kon vinden...

OK, kon zijn...Was laatst met de Outside America's Avalanche Club een weekend in Amsterdam. Waren maar twee Nederlandse auto's bij helaas. De rest uit heel Europa. Hecht clubje, dat veel voor elkaar regelt. Zo liggen mijn nieuwe velgen uit de USA na een goedkope overtocht in een kelder in Duitsland op me te wachten en heeft iemand in Californië voor mij een voorbumper-trekhaak (voor de boottrailer) voor me geregeld en verstuurd. http://www.leedengineering.com/front.html
shthpnz

Berichtdoor Silverado » 18 apr 2007, 21:29

Ik heb een afspraak gemaakt bij http://www.tyra.nl voor een ander uitlaatsystaam. Deze is dan wel niet van RVS maar van gealumineerd staal.
Ik heb ook contact gehad met EPS voor een prijsopgave, dit koste € 1400,- dan heb ik een uitlaat vanaf de cat naar een demper, dan een pijp links en rechts over de achteras en links en recht naast mijn trekhaak naar buiten.
Bij Tyra kost dit dan € 750,- in gealuminiseerd staal.
Dat van EPS ziet er wel gaver uit, maarja je wilt wel meer en dan moet je kiezen.
Silverado

Berichtdoor FatBob » 18 apr 2007, 21:36

Ik heb daar hele vervelende verhalen over gehoord... uitlaten die niet pasten en auto's die daarom dus stonden te wachten tot er passende delen waren, uitlaten die binnen 1 1/2 jaar doorgerot waren. Zou leuk zijn als jij met een positief verhaal kan komen!
FatBob

Berichtdoor Silverado » 18 apr 2007, 21:49

FatBob schreef:Ik heb daar hele vervelende verhalen over gehoord... uitlaten die niet pasten en auto's die daarom dus stonden te wachten tot er passende delen waren, uitlaten die binnen 1 1/2 jaar doorgerot waren. Zou leuk zijn als jij met een positief verhaal kan komen!

Dat zijn mindere berichten :( Ik ga eerst maar es ff vragen naar de garantie bepalingen.
Als dat goed zit en de uitlaat zit eronder dan laat ik zeker weer wat van me horen hoe het is bevallen.
Silverado

Berichtdoor Jerry » 18 apr 2007, 21:52

Silverado schreef:Ik heb een afspraak gemaakt bij http://www.tyra.nl voor een ander uitlaatsysteem. .

Een afspraak gemaakt ? Hoe doe je dat dan ? Ik heb ze ooit een week lang proberen te bellen .. vanaf het tijdstip dat ze open gaan... op de minuut af.
Zelfs op een dag 12x gebeld ... altijd in gesprek ... :-(

Hoor idd ook veel van lange wachttijden, spullen die nooit komen ...

Ben ook heel benieuwd ....

Jerry

Volgende

Keer terug naar Diversen