C20 Suburban Silverado 1980 454 Bigblock automaat

Projects

C20 Suburban Silverado 1980 454 Bigblock automaat

Berichtdoor c20gusz » 03 aug 2012, 21:20

http://www.hotrodmachine.com/american/suburban-c20-454-bigblock-project/

3 aug 2012
Tailgate raam geleider, wieltje opniew vastgezet met een popnagel totdat er weer een nieuw wieltje binnen is. Kan het af en toe open en ff doorluchten :-)

Ontsteking afgesteld, op 14 graden voorontsteking.

HHO waterstof generator ingebouwd, lijkt mooier te lopen, nu nog finetunen.

Begonnen met zoveel mogelijk vacuum slangen en rommel weg te halen.
Uiteindelijk wil ik ook de uitlaatspruitstukken vervangen maar moet tegen een redelijk setje aanlopen.
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Re: C20 Suburban Silverado 1980 454 Bigblock automaat

Berichtdoor kikkegek » 07 aug 2012, 10:16

c20gusz schreef:http://www.hotrodmachine.com/american/suburban-c20-454-bigblock-project/

3 aug 2012
Tailgate raam geleider, wieltje opniew vastgezet met een popnagel totdat er weer een nieuw wieltje binnen is. Kan het af en toe open en ff doorluchten :-)

Ontsteking afgesteld, op 14 graden voorontsteking.

HHO waterstof generator ingebouwd, lijkt mooier te lopen, nu nog finetunen.

Begonnen met zoveel mogelijk vacuum slangen en rommel weg te halen.
Uiteindelijk wil ik ook de uitlaatspruitstukken vervangen maar moet tegen een redelijk setje aanlopen.


kikke projectje...

ik wil er wel wat meer over weten...

- heb je wat meer info over die HHO waterstof generator? heb er al heel wat over gelezen, maar ook zoveel spookverhalen...ben erg benieuwd...

- alleen je ontsteking op 14 graden voorontsteking zetten, gaat je niet echt helpen op LPG, behalve dat die mooier stationaire loopt...als je daarmee je hele curve van 8 initieel naar 14 initiueel hebt opgetild, dan komt je met je totale vervroeging te hoog uit op de snelweg...gevolg...pingelen...wat je lastig schijn te horen op lpg, maar wel schade oplevert op termijn...wat heb je precies gedaan?
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor c20gusz » 07 aug 2012, 10:23

@ kikke

ben nog de HHO aan het testen, moet nog een amp regelaar tussen komen en dan kan ik het goed afstellen, ga zo weer ff 80 miles draaien..

ik heb hem op 14 voor ontsteking gezet,
Ik had bij mijn vorige auto een soort ontstekings curve ding van Iwema, maar dat werkte later niet met de 123 ignition verdeler die dit zelf al in zich had.

Heb een nieuwe Hei ontsteking erop gezet, kan ik daar nog iets aan tweaken?

laat strak wel weten hoe de Sub reed vandaag.
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor kikkegek » 07 aug 2012, 10:31

c20gusz schreef:@ kikke

ben nog de HHO aan het testen, moet nog een amp regelaar tussen komen en dan kan ik het goed afstellen, ga zo weer ff 80 miles draaien..

ik heb hem op 14 voor ontsteking gezet,
Ik had bij mijn vorige auto een soort ontstekings curve ding van Iwema, maar dat werkte later niet met de 123 ignition verdeler die dit zelf al in zich had.

Heb een nieuwe Hei ontsteking erop gezet, kan ik daar nog iets aan tweaken?

laat strak wel weten hoe de Sub reed vandaag.


ik zie dat je in rotjeknow woont?

ff keertje afspreken, wil wel eens kijken...ik woon in den haag.

over je ontsteking. ik heb toevallig er veel over gelezen...maar dit onlangs op AAP gepost:

ik zie allerlei adviezen...maar rij je bi-fuel? of alleen op gas?

hier kan je veel over propaan (LPG) lesen bij RASO:
http://www.rasoenterprises.com/index.php/alternative-fuels/propane

hier veel over ontsteking:
http://www.rasoenterprises.com/index.php/alternative-fuels/propane/61-ignition

staat ook topic tussen over re-curven en waarom...

voor LPG zijn er verschillende meningen:
1. 14-14-14 regel:
- 14 initieel
- 14 mechanisch
- 14 vacuum

2. anderen zeggen weer:
- 5 graden meer initieel tov van je benzine curve
- 5 graden minder totaal (initieel+mechanisch) tov van je benzine curve
- en volledige vervroeging bij 2500 ipv 3000 rpm

wat is wel overaal voor LPG lees:
- totale vervroeging (initieel +mechanisch) 28-32
- totaal+vacuum nooit hoger dan 42


voor benzine vind ik deze twee erg handig en leerzaam:
http://73-87.com/7387garage/drivetrain/timing101s.htm

http://73-87.com/7387garage/drivetrain/hei.htm

en hier staat HEEEEL veel
http://forum.grumpysperformance.com/viewtopic.php?f=70&t=2798
http://forum.grumpysperformance.com/viewtopic.php?f=70&t=4683

Ik heb nu:
initieel: 12
mechanisch: 18 (maar haalt maar 16 bij 2500-3000rpm) die 18 komt pas bij 4000-5000rpm
vacuum, manifold: 10

en ben erg tevreden, als je vragne hebt, hoor ik het wel.


standaard staat een HEI namelijk volgens mij op:

8 initieel
20-24 mechanisch (bij 3000 tot 4000 rpm)
en 12 tot wel 20 vacuum

totaal kom je daarmee dus op
8+20+12=40 graden totaal
of
8+24+20=52 graden initeel

het advies voor LPG is nooit meer dan 42 graden totaal voor een standaard motor...afhankelijk van je compressie wordt dat dan meer of minder.

heb je link naar je HHO setup?
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Robbie1604 » 07 aug 2012, 13:02

n keertje met z'n allen afspreken? (als de mijne klaar is....) bijvoorbeeld bij n McDonalds....leuk ...minimeeting met 3 Suburbans..... weet ik zeker dat de kit ook komt kijken(die mochten vroegah ook met suburban's rijden)

Robbie
Big Burb 454......
Avatar gebruiker
Robbie1604
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 02 jul 2012, 09:30
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor kikkegek » 07 aug 2012, 15:31

Robbie1604 schreef:n keertje met z'n allen afspreken? (als de mijne klaar is....) bijvoorbeeld bij n McDonalds....leuk ...minimeeting met 3 Suburbans..... weet ik zeker dat de kit ook komt kijken(die mochten vroegah ook met suburban's rijden)

Robbie


gezellag!

ik ben voor!
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor c20gusz » 07 aug 2012, 23:38

kikkegek schreef:
Robbie1604 schreef:n keertje met z'n allen afspreken? (als de mijne klaar is....) bijvoorbeeld bij n McDonalds....leuk ...minimeeting met 3 Suburbans..... weet ik zeker dat de kit ook komt kijken(die mochten vroegah ook met suburban's rijden)

Robbie


gezellag!

ik ben voor!


klinkt goed, ... ik zeg doen...
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor c20gusz » 10 aug 2012, 16:15

over de ontsteking,

niet helemaal duidelijk hoe ik bij die HEI de curve verander,
zo,n msd verdeler heeft dit wel, maar dan moet er weer een nieuwe verdeler op.

Waar kan ik een nieuwe bobine halen die op de verdeelkap zit,
bij het vernieuwen de oude er op gezet, misschien slim om deze eerst ff te wisselen..

@ Kikke,
jij hebt jouw verbruik lekker onder controle,
daaraan zie je ook of het allemaal goed is afesteld etc.
Mijn verbruik nu 1:3,2 km/liter dus 1:2 miles/liter :wink:
Laatst bijgewerkt door c20gusz op 10 aug 2012, 18:45, in totaal 1 keer bewerkt.
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor mat » 10 aug 2012, 17:23

Ik ben bang dat je geen condensator op je verdelerkap hebt zitten?
Bij mij zit er een bobine :lol:
nothing on the hand (El Camino, 400cui,Peugeot 205,citroen cx MZ,960)
Avatar gebruiker
mat
 
Berichten: 426
Geregistreerd: 16 mei 2008, 21:42
Woonplaats: Geesteren

Berichtdoor c20gusz » 10 aug 2012, 18:44

mat schreef:Ik ben bang dat je geen condensator op je verdelerkap hebt zitten?
Bij mij zit er een bobine :lol:


pfff , ja ...... bobine, dat zei ik toch :roll:

zo noem ik mijn vriendin vrouw en mijn vrouw vriendin :shock:
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor mat » 11 aug 2012, 10:56

Wat jij wilt :lol:
nothing on the hand (El Camino, 400cui,Peugeot 205,citroen cx MZ,960)
Avatar gebruiker
mat
 
Berichten: 426
Geregistreerd: 16 mei 2008, 21:42
Woonplaats: Geesteren

Berichtdoor c20gusz » 11 aug 2012, 11:10

mat schreef:Wat jij wilt :lol:

vrouw/vriendin is gelukkig dezelfde persoon :wink:
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor mat » 11 aug 2012, 17:09

dat is je pech dan weer, dan benoem ik de binnen liever zoals ze zijn, vergis ik mij ook niet tegenover mijn vrouw :lol:
nothing on the hand (El Camino, 400cui,Peugeot 205,citroen cx MZ,960)
Avatar gebruiker
mat
 
Berichten: 426
Geregistreerd: 16 mei 2008, 21:42
Woonplaats: Geesteren

Berichtdoor kikkegek » 12 aug 2012, 12:02

c20gusz schreef:over de ontsteking,

niet helemaal duidelijk hoe ik bij die HEI de curve verander,
zo,n msd verdeler heeft dit wel, maar dan moet er weer een nieuwe verdeler op.

Waar kan ik een nieuwe bobine halen die op de verdeelkap zit,
bij het vernieuwen de oude er op gezet, misschien slim om deze eerst ff te wisselen..

@ Kikke,
jij hebt jouw verbruik lekker onder controle,
daaraan zie je ook of het allemaal goed is afesteld etc.
Mijn verbruik nu 1:3,2 km/liter dus 1:2 miles/liter :wink:


ogen donderdag laten laseren en kan nog niet zo lang achter de laptop.

ik heb geen BB referentie natuurlijk, maar je zou naar alle zaken moeten kijken om wat over je verbruik te kunnen zeggen:

1. end-gear ratio achter as (bij mij 1:4,1)
2. type automaat TH400 denk ik?
3. 4WD of 2WD? jij gewloof ik 2WD toch?
4. hoeveeel stad en grote weg en hoe ard rijd je dan?
5. hoeveel toeren maak je?

maar lijkt me beetje onderkant van wat mogelijk is...kan denk ik wel beter..
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

startmotor

Berichtdoor c20gusz » 23 aug 2012, 20:12

vandaag ff startmotor vervangen voor een nieuwe,
gisteren 2 keer vast bij het starten en om elke keer onder de bak te kruipen met een hamer is wel weer genoeg geweest.

€ 175,00 , zag ze bij c8s voor 120 etc maar had hem vandaag nodig.

Maar, starten als de beste..
op naar de volgende klus..
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Re: startmotor

Berichtdoor kikkegek » 23 aug 2012, 20:14

c20gusz schreef:vandaag ff startmotor vervangen voor een nieuwe,
gisteren 2 keer vast bij het starten en om elke keer onder de bak te kruipen met een hamer is wel weer genoeg geweest.

€ 175,00 , zag ze bij c8s voor 120 etc maar had hem vandaag nodig.

Maar, starten als de beste..
op naar de volgende klus..


goed bezig...maaruh....c8s? que?
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Re: startmotor

Berichtdoor c20gusz » 24 aug 2012, 06:52

kikkegek schreef:
c20gusz schreef:vandaag ff startmotor vervangen voor een nieuwe,
gisteren 2 keer vast bij het starten en om elke keer onder de bak te kruipen met een hamer is wel weer genoeg geweest.

€ 175,00 , zag ze bij c8s voor 120 etc maar had hem vandaag nodig.

Maar, starten als de beste..
op naar de volgende klus..


goed bezig...maaruh....c8s? que?


http://www.c8s.nl/index.php?page=detail ... 38&group=0
daar zie ik altijd snel de prijzen, duidelijke site,
en anders lmc trucks, maar dat is in dollars en die levering is een paar weken toch..
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor kikkegek » 24 aug 2012, 07:15

top, thanks.
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

koppakking

Berichtdoor c20gusz » 28 apr 2013, 11:32

Nooit gedaan Koppakking vervangen en dan gelijk van een V8,
ga er toch mee aan de slag..

Zou het handiger zijn komplete koppen uit US te halen ( nieuw) of weet iemand een goed adres voor ruil, revisie blokken..

Zet hem voorlopig maar ff stil.
Gusz
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Re: koppakking

Berichtdoor kikkegek » 28 apr 2013, 12:06

c20gusz schreef:Nooit gedaan Koppakking vervangen en dan gelijk van een V8,
ga er toch mee aan de slag..

Zou het handiger zijn komplete koppen uit US te halen ( nieuw) of weet iemand een goed adres voor ruil, revisie blokken..

Zet hem voorlopig maar ff stil.
Gusz


als je vooral op gas rijdt, kan je overwegen om koppen met hogere compressie te nemen. Dan moet je wel oppassen met benzine, want die gaat dan sneller pingelen.
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor c20gusz » 28 apr 2013, 13:29

leg eens uit, wat is daar het voordeel van, denk wel dat ik het snap, maar toch..
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor kikkegek » 28 apr 2013, 13:35

c20gusz schreef:leg eens uit, wat is daar het voordeel van, denk wel dat ik het snap, maar toch..


ik ben geen expert op dat gebied, maar ik ga het proberen.

hogere compressie leidt tot efficientere verbranding van je brandstof. LPG heeft een hoger octaangetal, waardoor het bij hogere drukken verbrandt kan worden. Hogere cilinder druk leidt vervolgens tot meer vermogen bij dezelfde slag. omdat je dezelfde brandstof in een kleinere ruimte tot ontbranding brengt...

bij benzine ga je volgens mij standaard niet echt hoger dan 1:9.5 of 10 terwijl LPG als het makkelijk 1:11 of 12 veilig aankan.
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Re: koppakking

Berichtdoor Malle » 28 apr 2013, 14:59

c20gusz schreef:Nooit gedaan Koppakking vervangen en dan gelijk van een V8,
ga er toch mee aan de slag..

Zou het handiger zijn komplete koppen uit US te halen ( nieuw) of weet iemand een goed adres voor ruil, revisie blokken..

Zet hem voorlopig maar ff stil.
Gusz


Waarom zou je koppen vervangen als alleen je koppakking ertussenuit ligt?
1964 Bel Air Wagon 5.4
Avatar gebruiker
Malle
 
Berichten: 5395
Geregistreerd: 11 jul 2008, 00:08
Woonplaats: Eindhoven

Re: koppakking

Berichtdoor c20gusz » 28 apr 2013, 15:09

Malle schreef:
Waarom zou je koppen vervangen als alleen je koppakking ertussenuit ligt?


denk dat zowiezo de klepgeleiders etc aangepakt mogen worden, de boel opstrakken, denk dat het onderblok gwoon goed moet zijn..

En omdat het denk ik veel werk is , koppaking vervangen, of valt het toch mee,
De kop moet dan toch ook gevlakt worden, meestal, en dan is het daardoor bijna even duur als nieuwe koppen?
C20 silverado 454 bigblock
Avatar gebruiker
c20gusz
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 16 jun 2012, 10:33
Woonplaats: rotterdams

Berichtdoor Malle » 28 apr 2013, 15:58

koppen eraf, ag laten persen vlakken, revisie, niks mis mee :)
1964 Bel Air Wagon 5.4
Avatar gebruiker
Malle
 
Berichten: 5395
Geregistreerd: 11 jul 2008, 00:08
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron