HHO ( waterstof) setup in Suburban 454

Projects

HHO ( waterstof) setup in Suburban 454

Berichtdoor c20gusz » 11 aug 2012, 17:54

Ben bezig met het inbouwen van een waterstof drycell setup
Afbeelding
en hier fotootjes http://www.hotrodmachine.com/category/c20-suburban/drycell-hydrogen/

Kijken of het inderdaad wat uitmaakt, misschien een myth maar misschien ook niet. Hij zit er al in.

Vandaag het electrlyte, de afstelling voor de brandstofcel ingesteld met een amperemeter, het ding trekt nu 21 Amp, ik had er een zekering tussen van 20 dus die lag er uit.
Verbruik van de Sub voordat ik begon 1:2,6 en nu 1:3,6 op een ritje van 24 miles maar ik weet niet wanneer de zekering er uit is gegaan.(controle lampje plaatsen)
Nu een 30 amp zekering er in, en morgen maar weer een rondje, kijken of het wat uitmaakt.
C20 silverado 454 bigblock
c20gusz

Berichtdoor wodan » 11 aug 2012, 21:44

Als het iets zinvols doet, zal het ingebeeld zijn. Waste of money.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
K2500HD dmax
http://Vlaanderen4x4.be http://caiman.us
wodan

Berichtdoor tunas » 11 aug 2012, 23:30

Wat is eigenlijk de bedoeling van zo'n ding.
Wat moet ie doen ,of wat moet ie niet doen! :?
gr. Wout
Is 't nie oud, vink 't niks!!
tunas

Berichtdoor starcraft 1987 » 11 aug 2012, 23:57

Ik ben heel nieuwsgierig 8) hou me/ons op de hoogte want er is iets dat onze motoren zuinig moet kunnen maken,,,maar wat :wink:

Groeten
starcraft 1987

Berichtdoor pintor » 12 aug 2012, 09:49

hem niet gebruiken,, dat is het zuinigst :P
pintor
Moderator

Berichtdoor Gerry » 12 aug 2012, 10:02

pintor schreef:hem niet gebruiken,, dat is het zuinigst :P

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor c20gusz » 12 aug 2012, 11:18

:lol:

maar net als anderen ben ik ook nieuwsgierig naar het effect,

We rijden tenslotte bijna allemaal op LGP met de daily driver en dat doen we niet omdat er daardoor meer vermogenswinst is toch.

HHO zou schoner zijn,betere verbranding, en een fractie 20-30% zuiniger maar dat scheelt niet zoveel.

Toen ik hem kreeg reed hij 1 op 2 l/km dus nu 1 op 3,6 scheel veel..
1 op 5 of 6 gaat niet lukken, weet ik, maar maat mij ook niet zoveel uit.

en als het geld op is pak ik de fiat 500 mijn vriendin wel. :-)
c20gusz

Berichtdoor Malle » 12 aug 2012, 11:52

totaal geen id heb wat dit is doet moet doen of hoe het werkt

diverse fora gelezen net maar sjezus gesmijt met cijfertjes ben ik nooit dol op

jip en janneke taal aub, wat doet het ding?>
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor Zundappman » 12 aug 2012, 15:18

Malle schreef:totaal geen id heb wat dit is doet moet doen of hoe het werkt

diverse fora gelezen net maar sjezus gesmijt met cijfertjes ben ik nooit dol op

jip en janneke taal aub, wat doet het ding?>

Het 'ding' scheidt waterstof uit water door middel van elektrolyse.
(niets anders dan een serie RVS platen in water waar je stroom op zet)
Waterstof is een zeer brandbaar goedje en als je dit mengt met de luchtinlaat van de auto heeft hij minder gewone brandstof nodig om het zelfde te kunnen.

Dit is waar de cijfertjes een belangrijke rol gaan spelen.
Waterstof is een gevaarlijk goedje, door de kleine moleculen is het bijna niet op te slaan en zeer licht ontvlambaar.
Je moet dus zeker zijn dat er niet te veel waterstofgas vrij komt en onder de motorkap blijft hangen, denk aan files, stoplichten etc.
Als je het goed doet kun je tot 35 procent gewone brandstof consumptie besparen.

Een drycel zoals de topicstarter gebruikt heeft bevat een aantal roestvaste platen met daar tussen gedemineraliseerd water met een zout oplossing. Eens in de zoveel tijd zal dit water vervangen moeten worden.
Afhankelijk van de hoeveelheid stroom, soort rvs en de hoeveelheid zout zal de cel in zijn geheel vervangen moeten worden.
Dit omdat de platen zullen corroderen en het elektrolyse proces om zeep helpt.

Een ander item waar je wel over na moet denken is de uitlaat. Er zal stoom doorheen gaan. Als je waterstof namelijk verbrandt wordt het weer water. Een stalen uitlaat zal dan sneller gaan verroesten van binnen uit.

In de praktijk kun je de motor volledig laten lopen op waterstofgas.
Echter kost het vandaag met de bekende methodes om waterstofgas te maken meer energie dan het oplevert. Dus de dag dat je met de tuinslang je tank kan vullen zal nog even duren.
Zundappman

Berichtdoor Malle » 12 aug 2012, 15:57

top, thx :D
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor starcraft 1987 » 12 aug 2012, 16:17

:lol: :lol: ja die had ik kunnen zien aankomen 8)

Groeten
starcraft 1987

Berichtdoor kikkegek » 12 aug 2012, 18:22

Zundappman schreef:Echter kost het vandaag met de bekende methodes om waterstofgas te maken meer energie dan het oplevert. Dus de dag dat je met de tuinslang je tank kan vullen zal nog even duren.

ben heel erg benieuwd naar de vorderingen, maar op dit punt zit dus ook mijn weerstand.

die 30Amperes die je nodig hebt, komen ergens vandaan. Die moet je dynamo dus opwekken?

en inderdaad wat Zundappman zegt: tot nu toe is op waterstof rijden nog steeds niet interessant, omdat het maken van waterstof, meer energie kost, dan het bij verbranding oplevert.

ben wel benieuwd, omdat je aangeeft dat je van 2,6 naar 3,6 km per liter bent gegaan:
- precies dezelfde route?
- niks anders versteld?
- alleen maar HHO toegevoegd?
- even hard gereden?

das namelijk 50% verbetering en daar lijkt mij jouw drycel ten opzichte van je motor (bigblock) echt te klein vor.

http://www.hhokitsdirect.com/big_hydrogen_generator.php

check de specs die ze opgeven voor 4,7 en grotere motoren:
The Monster Mega-Brick 773 Comes With These Great Features:

Monster HHO Generator (773 Series) measures 7"X 7" X 4.5"
External 3 QT. Reservoir with fittings and mounting brackets
Secondary bubbler
2-10' X 10 GA Wire- (for POWER)
10' X 16 GA Wire (for switch/relay)
70-Amp Relay
Manual OFF/ON Switch
60 AMP Current Meter
60 Amp Audio Fuse Holder
40 Amp Fuse (2)
12-14 GA Slide Terminals (for switch)
4-12 GA Ring Terminals - 3/8" hole (power)
14-16 GA Ring Terminals-1/4" Hole (relay)
10' Braided Hose 5/8" OD - 3/8" ID
10 SS Hose Clamps
Solenoid Check Valve/hose/fitting (Vacuum Relief Valve)
Fully Illustrated Installation Manual

ben benieuwd...

heb je specs van jouw kit?
kikkegek

Berichtdoor Zundappman » 12 aug 2012, 18:53

Die dynamo staat toch altijd mee te draaien en als je de verlichting aan zet verbruik je ook zo maar 20 ampere. Daar merk je in brandstof verbruik ook niet veel van. Je hebt dus een overschot aan elektrische energie terwijl de motor loopt.
Een waterstofcel installeren kan dus wel degelijk je brandstof verbruik doen verminderen.

Wat ik me afvraag wat er gebeurt als je er mee staande gehouden wordt?
Volgens mij pleeg je in de ogen van onze wetsdienaren een economisch delict. Dat kan een heel duur grapje worden.
Zundappman

Berichtdoor kikkegek » 12 aug 2012, 19:01

Zundappman schreef:Die dynamo staat toch altijd mee te draaien en als je de verlichting aan zet verbruik je ook zo maar 20 ampere. Daar merk je in brandstof verbruik ook niet veel van. Je hebt dus een overschot aan elektrische energie terwijl de motor loopt.
Een waterstofcel installeren kan dus wel degelijk je brandstof verbruik doen verminderen.

Wat ik me afvraag wat er gebeurt als je er mee staande gehouden wordt?
Volgens mij pleeg je in de ogen van onze wetsdienaren een economisch delict. Dat kan een heel duur grapje worden.

klopt niet helemaal...

onze dynamo's zijn vraag gestuurd (mijn type van 81-87 dan)...hij staat dus niet 20A voor verlichting te doen en de overige 50-80A in warmte om te zetten, maar levert slechts wat er gevraagd wordt:
check dit linkje:
http://www.madelectrical.com/electricaltech/remotevoltagesensing.shtml

verder heb je standaard natuurlijk niet alleen verlichting, maar nog wel wat andere zaken die vragen:
- ontsteking HEI trekt ca. 5A
- aantal relais zoals bijvoorbeeld je tankafsluiter voor je LPG tank (100-150mA per stuk)
- autoradio tegenwordig al gauw standaard 4x35Wrms ook ca. 5A

daarbij wil je een dynamo niet constant op 80-90% belasten, dan gaat die niet lang mee. check deze link: zit onder andere een lijstje met hoeveel je verschillende gebruikers ongeveer vragen.
http://www.summitracing.com/expertadvice/storydetail/howtos/How-to-Choose-an-Alternator/

dus meer vraag, levert ook wel meer weerstand op...

dat teveel aan waterstof wordt als het goed is opgeslagen in de bubbelaar toch?
kikkegek

Berichtdoor Zundappman » 12 aug 2012, 19:39

De bubbelaar gebruik je als waterslot en niet voor opslag.

Mocht er een terugslag zijn uit de motor dan zou hij tot en met de cel ontploffen. Nu komt de vlam tot het water van de bubbelaar en daar eindigt het bij.

Wat betreft het elektrisch vermogen zal ik niet tegen je in gaan. Maar er staan letterlijk honderden youtube filmpjes en duizenden artikelen online van mensen die al jaren met een waterstofcel rijden.
Zundappman

Berichtdoor kikkegek » 12 aug 2012, 19:55

Zundappman schreef:De bubbelaar gebruik je als waterslot en niet voor opslag.

Mocht er een terugslag zijn uit de motor dan zou hij tot en met de cel ontploffen. Nu komt de vlam tot het water van de bubbelaar en daar eindigt het bij.

Wat betreft het elektrisch vermogen zal ik niet tegen je in gaan. Maar er staan letterlijk honderden youtube filmpjes en duizenden artikelen online van mensen die al jaren met een waterstofcel rijden.

oke,

maar met de benzineprijzen in amerika, zou je verwachten dat alle V8-en daar met dit rondrijden...

en toch...als je op de populaire forums:
fullsizechevy
67 chevytruck
chevytalk
etc.
dit onderwerp intik, dan wordt het geschaard onder de zelfde dingen als:
- de "Tornade" voor in je luchtinlaat
- magneten voor op je benzineleiding
- etc..

Youtube zegt natuurlijk geenr eet.

zoek ff op FREE ENERGY
en je vind allerlei perpetumobile (of hoe je dat ook schrijft)...

check dit topic op chevytalk
http://www.chevytalk.org/fusionbb/showtopic.php?tid/279959/pid//

maar weer ontopic.

ik ben nog steeds erg benieuwd...hoeveel liter per minuut produceert jouw setup? weet je dat?
kikkegek

Berichtdoor c20gusz » 12 aug 2012, 22:14

@ kikkegek hoe ik hem test.

rondje rotterdam altijd met de klok mee 24 miles

Ik heb een soort deadswitch gemaakt voor het geval ik de auto stil zet met contact aan voor de radio etc.

Zolang de motor draait wordt alles verbrand, maar bij stilstand neem ik geen risico.
pdfje van mijn instalatie schema, http://www.hotrodmachine.com/wp-content/uploads/2012/08/DC4000_english_2011.pdf
maar ga nog een ampere controler inbouwen.

The Monster Mega-Brick 773 kwam ik gisteren in een aantal testen tegen en lijkt me een goede versie, alleen flink duurder.

Ik denk dat er met de juiste instellingen winst te halen valt maar dat juist het instellen de grote truc wordt.

@ malle, ik ben ook erg van doen, maar daarna wel de cijfertjes om te bewijzen dat het het doet.
@ zundappman , jij weet er veel van, heb je zelf ook
Het is net als met een andere onsteking/verdeler, wanneer je na het instaleren in 1 keer minder verbruikt met de zelfde gebruiksmanieren dan is het aantoonbaar een verbetering.

de set levert in principe meer vermogen op dan dat het verbruikt,

ik zal een test tabel maken met de gegevens en die regelmatig verversen just for the fun of it :-)

MAAR aF en TOe gaat ie lekker op bezine en blaas ik ff een tank leeg, gelukkig :twisted:
c20gusz

Berichtdoor kikkegek » 12 aug 2012, 22:22

koel!
ik ben heul heul erg benieuwd.

meer opleveren dan verbruik is natuurkundig onmogelijk = perpetuum mobile

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile

dan geef ik je op voor de nobelprijs...
kikkegek

Berichtdoor starcraft 1987 » 12 aug 2012, 23:19

kikkegek schreef:
en inderdaad wat Zundappman zegt: tot nu toe is op waterstof rijden nog steeds niet interessant, omdat het maken van waterstof, meer energie kost, dan het bij verbranding oplevert.

Moet ik je toch een keer tegen stribbelen :oops: je neemt 1 liter gas daar rij je 3 a 4 kilometer mee,,nu voeg je 1 liter water toe voor deze setup dan rijd je ineens 3,6 a 4.6 kilometer mee,,je gas is op maar dat liter water daar kan je nog 999 kilometer mee rijden,,zoals ik het gesnapt hebt, al met al is het dus wel zuiniger :wink: je moet de voordelen van een toevoeging wel zin anders heeft het geen zin,,

Straks al ik weer even iets meer tijd heb zal ik me er in gaan verdiepen want dit kan nog wel eens intressant wezen 8)

enne correctie van mijn bericht mag best hoor ikzelf heb me er nog niet in verdiept en even snel gelezen dus ik kan wat door elkaar hebben gehaald :wink: maar met water toevoeging kun je brandstof besparen en daar gaat het om :wink:

Groeten
starcraft 1987

kabelbreukers

Berichtdoor c20gusz » 13 aug 2012, 16:50

vandaag maar ff flink ge-gvd.. er zit een slechte kabel tussen de accu en de startmotor of daar ergens in de buurt,

De Dynamo lever 14 volt maar er kwam maar 13 bij de accu aan dus een flink verlies ergens. Dus maar een directe kabel van Dynamo naar de + van de accu gelegd. 10mm2.

De Lpg instalatie kan daar dus niet tegen en stottert nu, houdt in, met of zonder HHO geen verschil
Op benzine loopt ie als een zonnetje, met en zonder HHO.

Dus morgenavond maar weer onder de auto en op zoek naar der slechte draden. Daarna weer door met testen.
c20gusz

Re: kabelbreukers

Berichtdoor kikkegek » 13 aug 2012, 19:32

c20gusz schreef:vandaag maar ff flink ge-gvd.. er zit een slechte kabel tussen de accu en de startmotor of daar ergens in de buurt,

De Dynamo lever 14 volt maar er kwam maar 13 bij de accu aan dus een flink verlies ergens. Dus maar een directe kabel van Dynamo naar de + van de accu gelegd. 10mm2.

De Lpg instalatie kan daar dus niet tegen en stottert nu, houdt in, met of zonder HHO geen verschil
Op benzine loopt ie als een zonnetje, met en zonder HHO.

Dus morgenavond maar weer onder de auto en op zoek naar der slechte draden. Daarna weer door met testen.

wow...easy...das een boel informatie die grotendeels los staat van elkaar:

1. je dynamo levert alleen ~14 volt op het punt waar je "voltage sensing" is aangesloten. Lees ff deze link:
http://www.madelectrical.com/electricaltech/remotevoltagesensing.shtml
overige artikelen op die link zijn ook ZEER leerzaam

2. wat heeft een slechte kabel tussen je startmotor en je accu te maken met 14V op je dynamo en maar 13 op je accu? 13V op je accu is op zic prima. GM sluit ons type auto aan met een zeer lange accu-kabel en een dunne "fusible" link. Die langedraad en dunne fusible link vangen pieken in je laadstroom op vanwege de weerstand van de lange kabel. check dit stukje van die website die ik bij punt 1 noemde:
THE BATTERY CHARGING WIRE (Please refer to “The ORIGINAL CHEVY SYSTEM” diagram.)

In the case of voltage drop at the long “battery charging wire,” the small amount of voltage drop was actually a good thing. In honest retrospect view of the long battery charging wire, the beneficial side effect caused by the long wire was probably not intentional. More likely it resulted from location of the parts. The battery tray was on the passenger side. The driver’s side had the alternator, voltage regulator and dash power hook-up at the Horn Relay. The battery charging wire connected the battery at the right to the rest of the system at the left. Knowing that the battery would eventually become charged and significant voltage drop would then disappear, it’s likely that the engineering department simply allowed it to happen.

de rest op deze link:
http://www.madelectrical.com/electricaltech/chevymain1.shtml

3. je LPG systeem: stotter? deed die dat eerst niet? alleen onder bepaalde omstandigheden? of continu? en waarom link je dat aan startmotor en laadstroom? als je dynamo gewoon 14V levert en je LPG op het levertpunt op je firewall is aangesloten, zou ik daar de oorzaak niet zoeken. Als je omschakelt naar LPG gaat de benzine afsluiter dicht, je veiligheidsrelais aan en je tankafsluiter open.
- is aansluiting op je TACH signaal van je veiligheidsrelais goed?
- volle tank LPG?
kikkegek

Berichtdoor kikkegek » 14 aug 2012, 10:57

ff wat research gedaan en om me heen gevraagd. Vind dit een koel projectje, en heb het volgende gevonden:

Brandstof Calorische waarde MJ per m³

LPG 93,6

Waterstof 11,5

dus je moet als je waterstof toevoegd bijna 9x zo veel toepassen als wanneer je lpg gebruikt om dezelfde energie te kunnen leveren.

daarna vond ik deze:

Sounds almost too good to be true doesn't it?

And what is it they say about things that sound too good to be true?

Let's take a closer look at those HHO "hydrogen fuel cells".

They are actually nothing more than a simple electrolysis device that uses electricity to split water into its constituent components -- two atoms of hydrogen and one of oxygen.

There is nothing magical about this, it's a process that's been around for a very long time.

The gases generated by the electrolysis of water (sometimes referred to as Brown's Gas) can be recombined by way of combustion to release energy.

Unfortunately, the first law of thermodynamics states quite clearly that the energy generated by recombining the hydrogen and oxygen through combustion can only ever be equal to the amount of energy it took to separate them.

In fact it's worse than that.

op deze link
http://www.aardvark.co.nz/hho.shtml

en op deze url geven ze uitleg, waarom het niet kan werken.
http://www.aardvark.co.nz/hho_scam.shtml

mijn ogen worden te droog...maar vanavond lees ik ff verder (zijn vorige week gelaserd!).

ik ben bang dat dit hem niet gaat worden...

wil je zuniger rijden...tune dan je huidige setup, rijdt langzamer (dat scheelt met onze bakbeesten het meest) en let op je bandendruk...

een AFR (Air-fuel Ratio meter) geeft goed inzicht in de over het algemeen standaard veels te rijk afgestelde LPG installaties...

das mijn volgende investering op zoek naar de laatste km/l....
kikkegek

Berichtdoor c20gusz » 15 aug 2012, 18:46

kikkegek schreef:ff wat research gedaan en om me heen gevraagd. Vind dit een koel projectje, en heb het volgende gevonden:

Brandstof Calorische waarde MJ per m³

LPG 93,6

Waterstof 11,5

dus ik moet een extra energiebron toevoegen, solar dak oid.
dak opensnijden paneel erin..

heb vandaag zonder de hho gereden dus morgen ff tanken en verschil zichtbaar. :-)
c20gusz

Berichtdoor c20gusz » 17 aug 2012, 11:32

klink aannemelijk dat hij idd te rijk staat en dat dit wordt opgelost door de HHO

gisteren zonder HHO 1:2,6
vandaag met HHO 1:3,2

allebei gemengd stadsverkeer.
c20gusz

Berichtdoor wodan » 21 aug 2012, 09:52

Je moet dat eens meten zonder dat jij weet of ie aanstaat of niet...

Dus je doet 10 ritjes met je voertuig en je zoon of iemand anders zet de HHO soms aan en soms niet per rit maar zegt je niet wanneer wel en wanneer niet maar houdt het wel bij,
dit samen met het verbruik tijdens de ritjes.

Laat me weten wat daar het resultaat van is.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
K2500HD dmax
http://Vlaanderen4x4.be http://caiman.us
wodan

LPG mixer vervangen, nu weer door met testen

Berichtdoor c20gusz » 11 sep 2012, 16:47

druk geweest met het restaureren van een Poortwachtershuisje in Rotterdam
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/285589_238222156301359_1246140982_n.jpg
en vorige week klapte de lpg er uit,
reed mooi op benzine maar kut op LPG
dus oorzaak gezocht en vandaag de LPG mixer Impco 300a vervangen en tegelijkertijd de verdelerkap en de rotor .

http://www.hotrodmachine.com/american/lpg-mixer-replacement/
c20gusz

Berichtdoor kikkegek » 11 sep 2012, 17:44

en? issie nou weer goed?

pleur die benzine zooi eraf man en koop een IMPCO425...gewoon alleen lpg rijden
kikkegek

Berichtdoor c20gusz » 11 sep 2012, 17:57

kikkegek schreef:en? issie nou weer goed?

pleur die benzine zooi eraf man en koop een IMPCO425...gewoon alleen lpg rijden

heb ik nog aan gedacht maar ik wil er ook nog is mee naar spanje dus dan toch ook benzine.. en deze mixer had ik voor een leuk prijsje, een 425 is ook niet echt goedkoop,
zat overigens ook al hier naar te kijken
http://www.iwemalpg.com/TORNADO450.htm

Ga zo weer rondje rotterdam doen ff de files etc vermijden en kijken hoe en wat.
c20gusz

Berichtdoor kikkegek » 11 sep 2012, 18:47

ik kan behalve bij Iwema er verder niks over vinden. Kan je er wat meer over vertellen? waarom is je oog gevallen op die tornado?

Als je performance zoekt schijnen "Technocarbs" voor LPG echt "da bomb" te zijn! heb dat verder zelf nooit onderzocht omdat ze lastig te krijgen zijn en nogal duur
kikkegek

Berichtdoor starcraft 1987 » 11 sep 2012, 19:00

Ook in Spanje kun je gas tanken , en wel op meer plaatsen dan aangegeven , wat je doet is een gasfabriek van Repsol of andere op rijden, zul je zien dat er een Lpg tankstation staat :wink:

Kom nu al 6 jaar in Spanje en tref steeds meer plaatsen aan waar je Lpg kunt tanken zelfs nu kan ik tot aan Vigo komen zonder dat ik op benzine hoef te rijden , maar voor de zekerheid heb ik hem nog zitten maar hoeft eigenlijk niet meer :wink:

Groeten
starcraft 1987

Volgende

Keer terug naar Projecten