Chevrolet Monza 1980

Projects

Chevrolet Monza 1980

Berichtdoor zzip » 12 dec 2013, 19:57

Ik heb reeds enkele foto's gepost van mijn 'nieuwe' aanwinst,
maar vanaf nu post ik mijn project verder hier .

Afbeelding

Er is heel veel werk aan, zowel motorisch als electrisch .
Hier heeft alvast een airco ingezeten die er nu niet meer inzit .
zie de steun en de lange fan .

Afbeelding

Daar de motor enkele jaren niet meer gedraaid heeft, heeft men mij aangeraden deze manueel enkele malen rond te draaien, dit is me gelukt, de motor zit niet vast .
Nu ben ik begonnen met de radiator uit te bouwen en volledig door te spuiten, geen lekken en weer proper .
Het luchtfilterhuis zat vol met smurrie ( zoals gebruikelijk bij slecht onderhoud) .

Afbeelding

Bijna alle darmpjes voor luchtaanzuiging zijn rot en verduurd .
Deze moeten allen vervangen worden .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor Baklap » 14 dec 2013, 10:29

Mooie bak, en hopelijk een leuk project.

Darm heb je zelf genoeg dus ik zou zeggen knip er een paar meter tussen uit en monteren maar :P
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor kikkegek » 14 dec 2013, 11:23

kikkegek!

welkom!
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor zzip » 14 dec 2013, 15:54

Later eens bestuderen wat ik allemaal kan verwijderen van valves en darmpjes .
Ik heb dat 20 jaar geleden ook gedaan, maar ik weet niet meer welke .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor Baklap » 15 dec 2013, 11:47

waarom zou je dat willen doen? Zitten er toch niet voor niks.
En met darmpjes bedoel je zeker slangen?
Klinkt nogal vies''darmpjes'' alsof iemand in zijn buik is geschoten met een shotgun en alles over je motorblok is gekomen hahaha
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor peetboss » 15 dec 2013, 12:39

Baklap schreef:waarom zou je dat willen doen? Zitten er toch niet voor niks.
En met darmpjes bedoel je zeker slangen?
Klinkt nogal vies''darmpjes'' alsof iemand in zijn buik is geschoten met een shotgun en alles over je motorblok is gekomen hahaha


of je hebt een paar konijnen in je gril gehad :twisted:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor starcraft 1987 » 15 dec 2013, 12:59

Haha darmpjes, ik vind dit wel een toepasselijke benaming, neem de EGR bijvoorbeeld maar eens, deze zit ook aan deze darmpjes vast, hier gaan vieze dingen doorheen :lol: :lol: dus EGR verwijderen en afdoppen :wink:
Avatar gebruiker
starcraft 1987
 
Berichten: 3696
Geregistreerd: 16 jun 2007, 10:19
Woonplaats: deventer

Berichtdoor zzip » 15 dec 2013, 23:26

Bedankt,
laat ons hier niet uitwijden over darmpjes of slangen (brrrrrr) .
Ik hoorde van de week ook een mooi Nederlands woord,
namelijk een autoambulance, een beetje raar in het begin, maar toch mooi .

Dus de EGR mag al weg, mooie oplossing !

Grtz

Peter
Laatst bijgewerkt door zzip op 20 dec 2013, 16:25, in totaal 1 keer bewerkt.
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 18 dec 2013, 21:48

Goed nieuws vandaag !
De motor start, maar slaat niet aan .
Raar, maar dit is wel goed nieuws, dit is een bevestiging dat de motor niet vast zit .
Heb de benzinefilter bekeken op verstopping,maar deze stond kurkdroog .
Conclusie er komt geen benzine door .
Nu ga ik morgen de tank eronderuit halen en eens kuisen .
Er zit nog ergens een filter in de tank ook .
Eveneens de electrische benzinepomp eens checken .
Leidingen eens doorblazen met hogedruk .
Alles in elkaar zetten, nieuwe benzine erin en dan zou hij moeten aanslaan .

Weer een stapje verder richting highway .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 20 dec 2013, 16:47

Gisteren heb ik de tank eronderuit gehaald . Geen roest .
Het benzinepompgedeelte eruitgehaald .
De filter was volledig kapot .

Afbeelding

Het darmpje tussen de pomp en de pijp naar de carburator was volledig weg (nog enkele stukken gevonden in benzinetank) .

Afbeelding

De pomp bleek niet meer te werken .

Vandaag de pomp gedemonteerd en getest, er zijn 2 electrische aansluitingen aan . Een + en een - .

Afbeelding

Even getest en de pomp werkt niet, ik hoor enkel een stille klik .
Ik denk wel als je spanning op een goede pomp zet dat je deze hoort en voelt werken .

Iemand ervaring mee ? is de pomp effectief kapot ?

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor camarojo » 20 dec 2013, 19:22

Misschien zit ie een beetje vast door het lange stilstaan.Al een paar tikken op gegeven?
Chevrolet Camaro 76 350cui
Avatar gebruiker
camarojo
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 09 jan 2009, 22:07
Woonplaats: Den Andel

Berichtdoor Collector » 20 dec 2013, 22:04

glazen potje nemen, daar ouderwetse kruipolie in doen (IMAL)
pompje erin steken en lekker paar dagen laten weken, daarna nog eens testen, als de pomp dan niet soepel rond draait (voelbaar) dan weggooien en nieuwe aanschaffen, draait ie wel netjes dan uit het potje halen even droog laten draaien en wegzetten.
Laat maar een weekje staan, daarna nog eens proberen, loopt ie soepel zonder bijgeluiden dan gewoon gebruiken, is dat niet het geval dan weggooien en nieuwe halen.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor zzip » 20 dec 2013, 23:26

Is het proberen waard, met de feestdagen voor de deur kan je toch niet veel doen .

Ondertussen heb ik al wat speurwerk gedaan .
Onderstaande Monza's hebben allemaal dezelfde benzine pomp :
3.2L (C) : 1978-1979
3.8L (A) : 1978, 1979 and 1980
4.3L (G) : 1975-1976
5.0L (U) : 1977-1978
5.0L (G) : 1979
5.7L (H) : 1975

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor Baklap » 24 dec 2013, 12:18

Zou je dat risico wel nemen. vaak dat de borstels ook versleten zijn.
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor zzip » 26 dec 2013, 21:53

IK heb de pomp in kruipolie gelegd en er later enkele tikken opgegeven, maar niets helpt .
Dan maar een nieuwe, een PIERBURG 7.21440.53.0

Afbeelding

Oude + draad afgesloten en verbonden met nieuwe pomp .
Oude - draad MOET blijven voor de sending unit .
Wel een aftakking maken naar de nieuwe pomp .
De leiding vertrekt nu van de tank naar de nieuwe pomp om zo verder naar de oude benzineleiding te gaan .
Ik heb wel alle spanringen en benzineleidingen vervangen .

Afbeelding

hierboven een aangepaste tekening van de electrische bedrading .
(Zie de nieuwe pomp onderaan) .
Vergeet niet uw oude benzinepomp te verwijderen
Maar de motor start nog steeds niet, er komt wel benzine uit de leiding aan de carburator .
Ik denk dat ik de benzinefilter verkeerd geinstalleerd heb ( Ik weet niet of dit mogelijk is) .
Iik ga dit morgen nazien want het werd te donker buiten .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 06 jan 2014, 16:21

Winterstop !

Afbeelding

Onderaan eens goed afgestoomt, dat werkt beter .
En de wind heeft alles drooggeblazen .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor Frank » 06 jan 2014, 17:10

Nu al ?? je hebt hem net :D
Avatar gebruiker
Frank
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 05 sep 2010, 21:17
Woonplaats: Den Bommel

Berichtdoor zzip » 07 jan 2014, 17:14

Even toch,
er moet af en toe thuis en op het werk gewerkt worden .

Ik hoop binnen enkele weken verder te kunnen doen maar ik vrees dat dan pas de winter gaat beginnen (zoals 2013) .

We zien wel, als hij tegen Mei rijdt ben ik blij .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 16 jan 2014, 02:15

Benzinepomp was verkeerd aangesloten,
er stond ook geen enkele indicatie op van + en - .
Na nog meer opzoekwerk kwam ik te weten dat dit een pomp van 9 PSI is .
Ik mag maar tussen de 4.25 en 5.75 hebben .
Dus een benzinedrukregelaar ertussen geplaatst .
Maar met de standaard bevestigingen voor de darm (slang) lekt hij toch nog benzine aan de kant van de benzinepomp (9 PSI) .
De oplossing ligt hier denk ik .
http://79.170.91.107/~rpowerbe/index.ph ... 2&Itemid=1

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor Baklap » 16 jan 2014, 17:36

Zou er een andere pomp inzetten, veiligheid voor alles en zou jammer zijn als hij affikt.
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor zzip » 18 jan 2014, 07:21

Ik zal het eens bekijken, thx .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 10 feb 2014, 09:12

Ik heb ondertussen nog even een andere H-body aangeschaft voor een mooie prijs .
Een Oldsmobile Starfire Firenza .
Eveneens een V6 3.8Liter motor .
Nu kan ik van 2 auto's één goede maken .
Daarbovenop heb ik nog een berg wisselstukken .
Dit is goedkoper dan nieuwe/occasie onderdelen te kopen .

Afbeelding

Andere foto's volgen later .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 10 feb 2014, 09:22

Ondertussen van de Monza de snuit erafgehaald .

Afbeelding

Afbeelding

De verschillende delen samen .

Afbeelding

En mooi gesorteerd, alle vijzen moertjes e.d.
Anders problemen bij de montage .
Nu kan ik beide wielkassen erafhalen en proper bijwerken .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 20 feb 2014, 19:36

Heb de wielkassen van de Olds gedemonteerd .
Deze zijn in betere staat .
Hier ga ik eerst op proberen met polyester, daar de roest minder is .
Daar de 3.8L muurvast zit moet ik hem eveneens demonteren .
Waarschijnlijk dient de Olds voor wisselstukken .

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 05 maart 2014, 19:55

De carburator van de Olds in de Monza gezet, en alles draait als een naaimachientje .

Na de beide carburatoren vergeleken te hebben, bleek dat er aan de carburator van de Monza enkele stukken ontbraken .

De Olds is binnen volledig gestript, eveneens in het motorcompartiment .
De motor, boite, cardan en uitlaat komen volgende week aan bod .

Dan de banden en remmen en een laatste rondgang .

En dan, de schroothandelaar .

Spijtig, maar de roest is te erg .

Stukken opkuisen, testen en sorteren is voor een regendag .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor zzip » 14 apr 2014, 23:43

Even een stand van zaken :

Afbeelding

Afbeelding

De Olds is ondertussen al onder de schroothamer .
Op de gewone plaatsen was hij zwaar geroest en de motor zat muurvast .
Olie was water en water was olie .
Zowat alles wat nog bruikbaar was heb ik erafgehaald .
Nu begint de opkuis van de verschillende onderdelen .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37


Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten