1979 Monte Carlo rustoration

Projects

1979 Monte Carlo rustoration

Berichtdoor Collector » 20 dec 2015, 11:46

Hallo luitjes,
Ga zo langzamerhand een beginnetje maken aan het rustoreren van de MC, schade an sich viel nog wel mee maar was voldoende om het niet meer te negeren, en omdat politiek den haag zei dat ik niet meer met de wagen mocht rijden toch de stap maar genomen.

Wil hier een beetje bij gaan houden wat er allemaal gedaan moet worden en wat er gedaan is, updates zullen erg langzaam gaan want tijd heb ik niet echt.

Ik ben begonnen aan de rechterzijkant omdat in mijn optiek deze het slechtst is.

Allereerst de onderhoek kofferbak/rand wielkast.

Beginsituatie:

Afbeelding

halverwege:

Afbeelding

Klaar:

Afbeelding


Wielrand:
Helaas geen before foto van gemaakt
Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Collector » 20 dec 2015, 13:52

Verder aan de deurpost het was behoorlijk rot rondom de pen waar het slot van de deur omheen valt.

Afbeelding

Beetje peuteren resulteert in dit:

Afbeelding

Uitgesneden en plaatje gemaakt.

Afbeelding

Foto van het lassen komt nog.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 20 dec 2015, 16:09

Afbeelding Leuk :D
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Frank » 20 dec 2015, 17:45

Dit ga ik zeker volgen.
Ik begin met de Impala voorlopig nog niet ( geen tijd ).
Dus lekker afkijken bij jouw :wink:
Avatar gebruiker
Frank
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 05 sep 2010, 21:17
Woonplaats: Den Bommel

Re: 1979 Monte Carlo rustoration

Berichtdoor peetboss » 20 dec 2015, 23:02

Collector schreef:Hallo luitjes,
Ga zo langzamerhand een beginnetje maken aan het rustoreren van de MC, schade an sich viel nog wel mee maar was voldoende om het niet meer te negeren, en omdat politiek den haag zei dat ik niet meer met de wagen mocht rijden toch de stap maar genomen.

Wil hier een beetje bij gaan houden wat er allemaal gedaan moet worden en wat er gedaan is, updates zullen erg langzaam gaan want tijd heb ik niet echt.

Ik ben begonnen aan de rechterzijkant omdat in mijn optiek deze het slechtst is.

Allereerst de onderhoek kofferbak/rand wielkast.

Beginsituatie:

Afbeelding

halverwege:

Afbeelding

Klaar:

Afbeelding


Wielrand:
Helaas geen before foto van gemaakt
Afbeelding


valt dan toch nog wel mee Jeroen
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Collector » 21 dec 2015, 09:52

Eh niet echt Peet, komt nog meer aan oa een vloer waarop het lijkt of er een bowlingbal doorhee gevallen is en net onder de dakrand een hele slechte plek, maakt niet uit heb nog 5 jaar de tijd voor het wegenbelastingvrij is,
Ga het gewoon goed aanpakken zodat ik er echt weer een tijd vanaf ben, chassis is echt keihard ook op de bekende plekken.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 21 dec 2015, 10:15

Is je chassis nog wel goed (boven en achter het cardan)
want die malibu's en al die modellen met dat chassis gingen altijd naar Rooie Ben (sloop)
omdat het daar helemaal verrot was
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor peetboss » 21 dec 2015, 14:00

Collector schreef:Eh niet echt Peet, komt nog meer aan oa een vloer waarop het lijkt of er een bowlingbal doorhee gevallen is en net onder de dakrand een hele slechte plek, maakt niet uit heb nog 5 jaar de tijd voor het wegenbelastingvrij is,
Ga het gewoon goed aanpakken zodat ik er echt weer een tijd vanaf ben, chassis is echt keihard ook op de bekende plekken.


ja dat klopt, daar was het eerste waar ik naar keek toen ik hem kocht
en daar over begon de vorige eigenaar ook gelijk over dattie dat helemaal heeft laten maken ..ja jammer van het plaatwerk (hoe dichter bij de zee hoe roestiger het plaat werk) :) komt goed jouw kennende
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Collector » 27 dec 2015, 18:04

Zo nieuw stukje ingebreid, kon er vanachteren niet bij om de las uit te kloppen dus moest een beetje plamuur gebruiken om het vlak te krijgen.
De wagen word helemaal gespoten dus een beetje plamuur is niet erg, wil er alleen geen laaaaagen op hebben.

Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor peetboss » 27 dec 2015, 23:56

Collector schreef:Zo nieuw stukje ingebreid, kon er vanachteren niet bij om de las uit te kloppen dus moest een beetje plamuur gebruiken om het vlak te krijgen.
De wagen word helemaal gespoten dus een beetje plamuur is niet erg, wil er alleen geen laaaaagen op hebben.

Afbeelding


welke kleur krijgt hij
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Collector » 28 dec 2015, 08:47

Peet de MC word gewoon weer Geel maar een iets diepere kleur neigend naar de oranje kant, en ik zit erover te denken om het dak donkergrijs te spuiten.

Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 28 dec 2015, 11:26

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor peetboss » 28 dec 2015, 19:42

Collector schreef:Peet de MC word gewoon weer Geel maar een iets diepere kleur neigend naar de oranje kant, en ik zit erover te denken om het dak donkergrijs te spuiten.

Afbeelding


en dan weer strepen erop :?:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Collector » 28 dec 2015, 21:19

peetboss schreef:
Collector schreef:Peet de MC word gewoon weer Geel maar een iets diepere kleur neigend naar de oranje kant, en ik zit erover te denken om het dak donkergrijs te spuiten.

Afbeelding


en dan weer strepen erop :?:


Weet ik nog niet Peet !
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Collector » 16 mei 2016, 21:00

Motorkap bijgewerkt en gespoten, zit hier en daar nog een kleinigheidje in, maar ik ben geen showauto aan het bouwen maar een daily driver als ie straks over 4 jaar weer belastingvrij is.
Afbeelding

heb rechterspatbord gedemonteerd en 1 plaatje erin gelast moet nog een plaatje in en dan opnieuw conserveren en de buitenkant geel spuiten.

Ben echt helemaal weg van deze kleur, en bovenal was de verf nog gratis ook.
2k high build, high gloss
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor elcamino72 » 18 mei 2016, 12:11

Nice
gr Michiel!
'72 454 El Camino SS(sold)
'83 Caddilac Fleetwood Brougham limousine.(Armbruster stageway)
Avatar gebruiker
elcamino72
 
Berichten: 1055
Geregistreerd: 15 okt 2007, 12:19
Woonplaats: Wildervank

Berichtdoor Collector » 18 mei 2016, 20:07

Gisteren geprobeerd het spatbord af te krijgen en dan blijkt wel weer, gewoon de tijd ervoor nemen werpt vruchten af.
Ben absoluut niet tevreden met het resultaat wat ik nu heb bereikt op het spatbord en ga dat dus bij het andere spatbord anders doen.
Het lijkt er allemaal netjes uit te zien maar ik zie er nog genoeg in zitten wat er uit kan.
Afbeelding
zo ziet het spatbord er nu uit, vervelende is dat de echte oude bruine lak een cellulose lak is en die lost zowat met een beetje spuug al op.
nu heb ik een watergedragen 2 componenten epoxy primer gekregen die je echt lekker op kan bouwen en daar spuit ik alles nu eerst in.
voordeel de oude laag lost niet op aangezien het watergedragen is (solvent free) en je kan er ieder laksysteem overheen zetten, plus dat spul zit echt muurvast als je de juiste voorbereidingen neemt.
Hier een paar stukjes van mijn laswerk, dit is niet mijn vak dus neem me niet kwalijk als het er niet uitziet.
Afbeelding
dit is binnen in het spatbord, erg slecht bereikbaar vanwege de ruimte dus dit ziet er echt slordig uit.
Afbeelding
hier zie je duidelijk waar ik gelast heb zit aan de binnenzijde van het spatbord waar je bijna niks meer van ziet dus vond het te ver gaan om daar plamuur overheen te knallen.
Het grijze spul is een 1 componenten watergedragen verf met zinkdeeltjes erin, dit zou de eerste roestduiveltjes al moeten stoppen, zodra alles in de lak staat en klaar is komt er nog een tectylspuit overheen en zou ik het roestproces gestopt moeten hebben.
ik weet dat ik er veel aandacht en tijd in stop, terecht want ik wil dit niet over een jaar of 2 nogmaals doen.

Afbeelding
slecht plekje op de b stijl in de overgang tussen het plaatwerk in.
Afbeelding
opgelost, zal nog iets bijgewerkt moeten worden maar dat komt helemaal goed
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor ayla » 28 mei 2016, 13:08

Goed bezig Jeroen, goed bezig.

Groet ron
You don't like what I'm doing, just kiss my ass.....
Avatar gebruiker
ayla
 
Berichten: 856
Geregistreerd: 05 aug 2008, 15:49

Berichtdoor Collector » 19 aug 2016, 19:48

Vandaag het linker spatbord onder handen genomen, uiteraard vergeten foto's te nemen, zal morgen eens kijken of dat gaat lukken, veel oppervlakkige roest, veel stukken waar ik me zorgen over maak, langzaam aan alle roest verwijderen en nieuwe plaatjes inlassen.
Alles sal rech kom, zeggen de zuid afrikaanse vluchtelingen.

Het eerste spatbord is wat mij betreft klaar en ziet er nu zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

2e spatbord hier wat van het laswerk en wat ik nog moet lassen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plekje gelast en voor de eerste keer dik in de zinkverf gezet:

Afbeelding

verder nog een plekje gelast en geconserveerd:

Afbeelding
Afbeelding

En in de primer gezet:
Afbeelding
Afbeelding

even een groter plaatje van hoe dat rechterspatbord geworden is .
Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor VanandPickuplunatic » 22 aug 2016, 14:28

Heel knap en vooral netjes werk :!:
Paul.
Chevrolet Chevy Van G10 shorty 5.7 Golden Girl :-)
Volvo V70 2.4 Lpi
Afbeelding
Avatar gebruiker
VanandPickuplunatic
 
Berichten: 2041
Geregistreerd: 12 jan 2009, 11:58
Woonplaats: Den Oever

Berichtdoor Collector » 22 aug 2016, 17:05

VanandPickuplunatic schreef:Heel knap en vooral netjes werk :!:

Dank je wel
Stop er best wel wat tijd in, maar was de laatste tijd alleen maar aan het lassen en slijpen en plaatjes knippen en lassen en slijpen enz. was het een beetje zat en wou ook wat zichtwerk hebben dus heb de spatborden en de motorkap lekker in de verf gezet, niet omdat het moet , maar omdat het kan.

Verder had ik een grote zorg in mijn achterhoofd of ik wel genoeg verf zou hebben voor de hele wagen, vandaag mocht ik weer een restant meenemen en dat bleek 10 kilo te zijn, heb nu dus genoeg voor 2 wagens. Zorg weg !

de primer die ik gebruik ben ik helemaal weg van is een watergedragen 2 componenten epoxy primer, deze kan je heel dik opzetten en een zakkertje geeft niet want die schuur je echt heel makkelijk weg, dit lost ook de kleine krasjes op die er eventueel in achterblijven, daarna knal ik die gele 2 componenten high solid geel erop, glimt als een malle en heeft als extra een anti graffity systeem erin waardoor vuil dus ook erg slecht hecht.
Bovenal was de verf helemaal gratis en ik weet niet of je weet hoe duur een kwalitatief goeie verf is ?

kortom ik ben blij met de vorderingen.

klik voor grote versie rechterspatbord
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Frank » 22 aug 2016, 18:08

Goeie verf is stervens duur.. je zou bijna zeggen dat je dan liever een prof de wagen laat spuiten..

Maar het ziet er netjes uit !! lekker strak in de lak
Word straks in de winter een zonnebril op zetten 8)
Avatar gebruiker
Frank
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 05 sep 2010, 21:17
Woonplaats: Den Bommel

Berichtdoor Collector » 22 aug 2016, 18:24

Frank schreef:Goeie verf is stervens duur.. je zou bijna zeggen dat je dan liever een prof de wagen laat spuiten..

Maar het ziet er netjes uit !! lekker strak in de lak
Word straks in de winter een zonnebril op zetten 8)


Ben in een grijs verleden 18 jaar spuiter geweest, het is niet de bedoeling dat ik er een showauto van ga maken, wat ik wil is dat de roest is aangepakt dmv van vers metaal overal in te lassen, dit goed te conserveren met zinkverf tectyl en wat ik maar kan bedenken om alles goed af te dekken.
Als ik er echt kabinetswerk van ga maken durf ik hem straks de schuur niet meer uit te rollen.
Nogmaals ik wil een daily driver die er ook nog eens redelijk netjes uitziet, maar vooral eentje die dik in de verf staat van binnen en van buiten.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Collector » 04 sep 2016, 14:50

Vandaag de voorste bodymount aangepakt, sorry ik heb geen foto van het gat in het chassis maar neem maar van mij aan dat die er niet best uitzag.
Groete carrosseriering op maat gemaakt en deze over het gat gelegd en gelast, tis niet me meest mooie laswerk maar het was niet echt lekker bereikbaar.
Afbeelding

daarna het plaatje erin gelast aan de bovenkant, de bodymount (in dit geval een hockey puck) komt tussen dit plaatje en de nieuwe carrosserie ring.
Afbeelding
Afbeelding


afstands shot voor het idee wat ik bedoel.
Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Collector » 09 sep 2016, 18:47

Vandaag de hockey puck ertussen geplaatst en langzaam bezig de gaten weer te dichten.
En passant een nieuwe lastoorts gekocht online want de oude heeft het opgegeven dus het laswerk ligt even stil, dan ga ik maar plaatjes knippen en pas maken dacht ik zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 10 sep 2016, 06:37

Wordt toch weer super zo
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Collector » 10 sep 2016, 08:55

Gerry schreef:Wordt toch weer super zo

Thanks
Dat hoop ik ook Gerry, het is niet mijn beroep dus soms valt het niet mee.
Gelukkig is internet een bron van informatie en daar kan ik heel veel van leren om bepaalde dingen aan te pakken.
Gaat langzaam allemaal maar wat ik gedaan heb ben ik tot dusver erg tevreden over.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 10 sep 2016, 09:34

Nou ik kan het niet beter als jij hoor is toch keurig zo.
het zijn vaak moeilijke plekken om goed bij te komen
je moet lassen op slechte plekken..
mooie las of iets minder mooie las, als het er maar weer goed in zit ,
en dat zit het toch
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Collector » 12 sep 2016, 17:42

En als je dan toch bezig bent dan kun je gelijk eens de dingen doen die je eigenlijk altijd hebt willen doen.

Zo ziet de originele handgreep eruit.
Afbeelding

Dit wil ik erin hebben.
Dus stukje plaat kloppen en kloppen en kloppen totdat je dit hebt.
Afbeelding

Dus moet er een gat in
Afbeelding

en dan zou dit het moeten zijn.
Afbeelding
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Collector » 30 sep 2016, 21:16

heb lang nagedacht over dit stukkie:

Afbeelding
Als je langs het glas van het quarter window naar boven keek dan zag je een mooi weggeroest deel, en heb er lang over nagedacht over hoe ik dat aan moest pakken.
Heb het opgelost in 2 delen, eerst het deel van de carrosserie en daarna het stripje geplaatst waar het glas van het quarter window tegen aan moet komen.
Afbeelding

Moet de gaten nog even uitfrezen zodat het enigzins oogt, in principe hoeft het niet omdat je er niks meer van ziet als de bekleding er weer inzit, maar het gaat om het idee he.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Volgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron