Howto vervangen van een startmotor

How-to

Howto vervangen van een startmotor

Berichtdoor Brassknuckle » 07 feb 2012, 00:04

Oke luitjes hier even in het kort een uitleg hoe je een start motor moet vervangen.

Zo als jullie weten heb ik in middels een nieuwe startmotor in mijn suburban geplaatst..... achteraf beek het aan de bedrading te liggen ipv de startmotor maarjah fuckit tis niet anders, dus de oude maar op geknapt en op marktplaats gezet .

Wat je nodig hebt voor het vervangen een start motor is het volgende:
Dop 14, (thx gerry) dop 10, dopje 8



stap 1
is vrij simpel haal de plus pool van je accu !!

stap 2
Als je eenmaal onder de wagen ligt draai je eerst de kunstof of metalen kap los die je bak en startmotor beschermd voor troep zand etc, gebruik hiervoor je dopje 10

Hierdoor heb je meteen meer overzicht over het geheel.

stap 3
Vervolgens zie je de startmotor zitten deze zit bevestigt met de lange bouten (dop 15)

Als je deze los gedraaid hebt en je hebt hem langs je spruitstuk / remleidingen weten te wurmen zul de de contact punten kunnen zien.

Een plus pool een schakel pool en de aarde haalt hij van het blok zelf. (zie foto)
Afbeelding

stap 4
Nou word het vrij simpel ... onthoud ff goed hoe het vast zit en als je er denkt niet uit te komen neem gewoon even een foto.

Draai de draden van de polen los voor de kleine schakelpool dopje 8 en voor de dikke plus pool maatje dop 15.

stap 5
Nou word het de nieuwe monteren .. draadjes weer op hun plekkie vrij simpel want het is ff afkijken van de ouden.

stap 6
Nou word het leuk .. zo als je op de onder staande foto kan zien is de nieuwe startmotor een stuk kleiner en smaller, dit houd in dat als je de boel terug draait de bouten te lang zijn !

Dus je hebt een vulbusje nodig, ik heb zelf een dikke m8 moer gebruikt aangezien die precies de goede maat is.

Afbeelding

Afbeelding

Stap 7
Nu is het simpel een kwestie van alles weer netjes terug draaien, kap er weer op en de accu pool weer vast :wink:

stap 8
Nou rustig in de auto gaan zitten en de sleutel omdraaien, oja en als je echt slecht in sleutelen bent een klein gebedje doen dat je het niet verneukt hebt :lol: :lol: :lol:

Zo simpel is het :wink: till the next Howto zeg ik maar ( als het een stuk beter weer word gok ik eerst op de remschoenen achter)

greetz en succes, jan
Laatst bijgewerkt door Brassknuckle op 07 feb 2012, 17:02, in totaal 3 keer bewerkt.
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Re: Howto vervangen van een startmotor

Berichtdoor Gerry » 07 feb 2012, 07:07

Brassknuckle schreef:Oke luitjes hier even in het kort een uitleg hoe je een start motor moet vervangen.

Wat je nodig hebt voor het vervangen een start motor is het volgende:
Dop 15, dop 10, dopje 8

stap 2
Als je eenmaal onder de wagen ligt draai je eerst de kunstof of metalen kap los die je bak en startmotor beschermd voor troep zand etc, gebruik hiervoor je dopje 10

stap 3
Vervolgens zie je de startmotor zitten deze zit bevestigt met de lange bouten (dop 15)

Als je deze los gedraaid hebt en je hebt hem langs je spruitstuk / remleidingen weten te wurmen zul de de contact punten kunnen zien.
greetz en succes, jan

Nou die stof kap heb ik er nog nooit afgehaald .. die kan gewoon blijven zitten....
de maat van die bout is ..9/16 of als je die niet heb 14 ..GEEN 15...
als je wel die stofkap er af wilt halen dan is dat 3/8e geen 10
en jou remleidingen zijn de olie leidingen van je Bak naar de oliekoeler in je radiateur
(en als alles nog origineel zit dan zit er ook een beugel tussen de startmotor en de motorsteun die je los moet maken)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Brassknuckle » 07 feb 2012, 10:52

hhmm vaag weet zeker dat ik die dop maaten heb gebruikt.

stof kap zou ik er zelf wel afhalen. je hebt namelijk dan meer ruimte om te werken en je kan je starterkans meteen controleren of er schade is.

over de leidingen klopt het wel van de sub maar bij mijn impala waren het wel remleidingen dus misschien verschil dat per auto

maar thx voor de input :wink:
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor Gerry » 07 feb 2012, 13:38

nou laat een paar andere jongens maar zeggen wat die dop maten zijn
misschien heb ik het fout
en alle remleidengen lopen aan de linkerant ook bij een impala
die zitten nooit bij je startmotor
en die kap weg halen dat is ook geen drama maar het hoeft niet
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Collector » 07 feb 2012, 15:21

welke leiding waar loopt is eigenlijk helemaal niet interessant, wat interessant is ,is hoe je een startmotor vervangt.
Brassknuckle bedankt voor de howto !!

P.S moest je niks uitshimmen ? kan me herinneren dat je die startmotoren moest uitshimmen op je starterkrans.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Brassknuckle » 07 feb 2012, 16:05

Collector schreef:welke leiding waar loopt is eigenlijk helemaal niet interessant, wat interessant is ,is hoe je een startmotor vervangt.
Brassknuckle bedankt voor de howto !!

P.S moest je niks uitshimmen ? kan me herinneren dat je die startmotoren moest uitshimmen op je starterkrans.


het zou kunnen idd, heb het zelf nooit hoeven doen :wink:

vrij simpel de boel monteren en dan een likje pastel verf op je bendix van je startmotor.

vervolgens kijk je naar de loop sporen op je bendix.
klopen de loop sporen niet kan je idd de boel uit shimmen.

loopsporen horen tot ongeveer 2/3 van je bendix tanden te lopen

hier een leuk voorbeeld met EricTheCarGuy als host ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ucG-yh4oiLU&feature=relmfu
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor Brassknuckle » 07 feb 2012, 17:00

@Gerry

net onder de wagen gekropen omdat ik het zeker wou weten :wink:
en moet je idd gelijk geven het is dop 14 ipv 15.

andere maten klopte wel bij mij 8)

meteen ff correctie gedaan in me eerste post en thx voor de input nogmaals
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor rene74monte » 07 feb 2012, 17:27

tja , amerikaanse auto`s hebben geem metrische bouten , dus ook geen dop 14 en 15 en weet ik veel wat , het wil wel , maar als je je boutkoppen kapot wilt hebben dan moet je ze gebruiken
aan iedereen die dat nog niet heeft , koop in godsnaam een set engelse doppen , dan hou je je knokkels ook nog heel :D
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Gerry » 07 feb 2012, 17:34

Oke die boutje van die kap zijn 9.3 (dat is 3/8e) als het niet heel er vast zit dan gaat het ook wel met een 6 kant dopje 10...
maar omdat How to's is bedoeld om te vertellen hoe je iets moet doen
dacht ik ik zet even de juiste maten er bij
want je draait net even die bouten/moeren rot als je 1 maat te groot zit
en die leidingen zitten altijd in de weg dat maakt ook niet zo veel uit waar ze van zijn Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor ayla » 07 feb 2012, 18:59

Setje Metrinch kopen.
Mijn setje van Mannesmann voor 80 euro (bedankt baas), doet na 15 jaar z'n werk nog perfect. Op mini's en K30.

Groet ron
You don't like what I'm doing, just kiss my ass.....
Avatar gebruiker
ayla
 
Berichten: 856
Geregistreerd: 05 aug 2008, 15:49

Berichtdoor caprice estate » 07 feb 2012, 19:03

heb een setje inch-maten gekocht voor 45 euro bij www.motorman.nl en die zijn ook prima
Afbeelding
Avatar gebruiker
caprice estate
 
Berichten: 2679
Geregistreerd: 24 dec 2008, 10:58
Woonplaats: almeloooo

Berichtdoor haico » 07 feb 2012, 23:19

rene74monte schreef:tja , amerikaanse auto`s hebben geem metrische bouten


een TH700r4 bak is kompleet metrisch :wink:
Avatar gebruiker
haico
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 28 apr 2007, 21:23
Woonplaats: driel

Berichtdoor Brassknuckle » 07 feb 2012, 23:52

haico schreef:
rene74monte schreef:tja , amerikaanse auto`s hebben geem metrische bouten


een TH700r4 bak is kompleet metrisch :wink:


wh en die heb ik hé :)
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor Brassknuckle » 08 feb 2012, 16:41

Gerry schreef:Oke die boutje van die kap zijn 9.3 (dat is 3/8e) als het niet heel er vast zit dan gaat het ook wel met een 6 kant dopje 10...
maar omdat How to's is bedoeld om te vertellen hoe je iets moet doen
dacht ik ik zet even de juiste maten er bij
want je draait net even die bouten/moeren rot als je 1 maat te groot zit
en die leidingen zitten altijd in de weg dat maakt ook niet zo veel uit waar ze van zijn Afbeelding


daarom hecht ik ook wel waarde aan je input :wink:

kiek als we elkaar zo een beetje helpen op dit forum heb je voor je het weet een dikke knowledge base hier :lol: :lol:
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor Gerry » 08 feb 2012, 17:14

Brassknuckle schreef:
haico schreef:een TH700r4 bak is kompleet metrisch :wink:


wh en die heb ik hé :)


nou ik heb het nooit gezien .. maar ik geloof Haico meteen
.......ook weer wat geleerd ...... (te nieuw voor mij denk ik haha)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor rene74monte » 08 feb 2012, 17:21

is dat een europese bak dan?
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Collector » 08 feb 2012, 17:54

de th200 onder de MC is ook metrisch
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor pintor » 08 feb 2012, 18:29

heb pas de koppen van een 283 uit 1966 afgehaald en dat ging allemaal met metrisch, heel apart vond ik dat
Avatar gebruiker
pintor
Moderator
 
Berichten: 2930
Geregistreerd: 19 feb 2009, 00:20

Berichtdoor Collector » 08 feb 2012, 18:34

pintor schreef:heb pas de koppen van een 283 uit 1966 afgehaald en dat ging allemaal met metrisch, heel apart vond ik dat


Geeft een beetje weeig gevoel he, net of het allemaal niet klopt !
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 08 feb 2012, 18:46

pintor schreef:heb pas de koppen van een 283 uit 1966 afgehaald en dat ging allemaal met metrisch, heel apart vond ik dat

ja dat het is gelukt met metrisch dat zal wel maar is het dat ook
een hoop maten komen aardig overeen
7/16 +- 11...1/2+-13.. 9/16/+-14 enz enz maar het past allemaal net niet goed
als het niet heel vast zit dan lukt het allemaal wel
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor WHITEHEARSE » 08 feb 2012, 20:00

Gerry schreef:
pintor schreef:heb pas de koppen van een 283 uit 1966 afgehaald en dat ging allemaal met metrisch, heel apart vond ik dat

ja dat het is gelukt met metrisch dat zal wel maar is het dat ook
een hoop maten komen aardig overeen
7/16 +- 11...1/2+-13.. 9/16/+-14 enz enz maar het past allemaal net niet goed
als het niet heel vast zit dan lukt het allemaal wel


Als t wel vastzit, dan draai je de metrische sleutels zo aan stront op engelse moeren en bouten :twisted:
GreEtZZ FrOm ""THE RATCORNER""
""""68 CAprICE RaT DEAtH WAgoN""""
""""59 van der Lely 'RaT' invalide BROMMER
""95 Ford Thunderbird V8"" Another Chevy....
------www.ratcorner.mysites.nl------
Avatar gebruiker
WHITEHEARSE
 
Berichten: 1693
Geregistreerd: 28 maart 2008, 20:57
Woonplaats: ""THE RATCORNER""

Berichtdoor Gerry » 08 feb 2012, 21:39

WHITEHEARSE schreef:
Gerry schreef:
pintor schreef:heb pas de koppen van een 283 uit 1966 afgehaald en dat ging allemaal met metrisch, heel apart vond ik dat

ja dat het is gelukt met metrisch dat zal wel maar is het dat ook
een hoop maten komen aardig overeen
7/16 +- 11...1/2+-13.. 9/16/+-14 enz enz maar het past allemaal net niet goed
als het niet heel vast zit dan lukt het allemaal wel


Als t wel vastzit, dan draai je de metrische sleutels zo aan stront op engelse moeren en bouten :twisted:

Ja dat bedoelen Rene en ik ook
en daarom had ik na het eerste bericht ook de juiste maat doppen er bij gezet...
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor haico » 08 feb 2012, 21:45

je kunt het snel genoeg aan de bout zelf zien.
op de metrische bouten wordt de sterke aangegeven in bv 8.8 of 10.9
op de amerikaanse bouten staan er strepen op in de vorm van sterren
3 strepen of 6
Avatar gebruiker
haico
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 28 apr 2007, 21:23
Woonplaats: driel

Berichtdoor Chevelle73 » 25 jun 2012, 07:08

dat zijn wel handige tips denk dat mijne ook stuk is
heb al een paar dage niet in gereden begin al helemaal te trillen :P
als ik de sleutel om draai gebeurt er niks
heb wel gewoon stroom de de accu is het niet
en hoe ken je zien/ testen of de startmotor echt stuk is ?
Avatar gebruiker
Chevelle73
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 26 sep 2010, 19:20
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor rene74monte » 25 jun 2012, 08:49

je kunt even tijdens het starten even op het relais tikken , als hij dan wel aanslaat dan zit daar je probleem ( meestal)
je kunt hem ook weer repareren , de bout waar de plus pool op zit die brand weg , maar dat doet hij maar voor de helft , als je hem om draait dan is het meestal weer goed :D
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Chevelle73 » 25 jun 2012, 21:36

thnx voor de tips


ik dat ding er onder vandaan gesleuteld
dingen zijn best groot een zwaar haha
heb dat boutje omgedraaid beetje schoon gemaakt
en alles netjes terug gezet
wat een klus
denk nou moet hij het doen
vol hoop de sleutel omgedraaid.... niks


zit er gewoon een draaitje niet goed in de stekker helemaal onder het dashboard verstopt
maar hij doet het weer haha
was dus niet te start motor gelukkig :)
Chevelle Laguna 350: 1973
Avatar gebruiker
Chevelle73
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 26 sep 2010, 19:20
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor rene74monte » 25 jun 2012, 21:47

:D :D ja , dan helpt het allemaal niet nee , in ieder geval is het weer klaar
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor kikkegek » 26 jun 2012, 08:25

dankjewel.

als ik van de zomer naar zuidfrankrijk rijdt, heb ik altijd een reserve startmotor en dynamo bij me. thanks for the howto...wel zo handig
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor zzip » 16 dec 2013, 09:51

In de shop Manual van de Chevrolet Monza staat de volgende afbeelding,

Afbeelding

Waarschijnlijk is dit voor alle startmoteren zo .

Grtz

Peter
zzip
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 12 okt 2013, 09:37

Berichtdoor VanandPickuplunatic » 13 jan 2014, 18:53

ff een vraagje aan degene die ook zo'n hi-torque startmotor eronder gezet hebben.
Maakt die van jullie ook zoveel extra herrie dan de orginele? Bij die van mij moet je bijna oorkleppen opdoen :wink: Of is dit normaal?
Paul.
Chevrolet Chevy Van G10 shorty 5.7 Golden Girl :-)
Volvo V70 2.4 Lpi
Afbeelding
Avatar gebruiker
VanandPickuplunatic
 
Berichten: 2041
Geregistreerd: 12 jan 2009, 11:58
Woonplaats: Den Oever


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron