Chevrolet Master 2-deur sedan 1937

Pictures and movies

Chevrolet Master 2-deur sedan 1937

Berichtdoor Tardis » 06 feb 2014, 18:45

Mijn opa was een liefhebber van Chevrolet. Zijn eerste auto was van bouwjaar 1929, de laatste vermoedelijk van 1937. Hij heeft die auto's gefilmd en over de laatste heb ik een paar vragen. Ik heb vanmiddag een fragment op YouTube gezet en daarop kun je de achterkant zien terwijl hij wordt bijgetankt.

http://www.youtube.com/watch?v=2pLuPedNdi8

Het valt me op dat er maar één achterlicht is. Kennelijk was het nog niet verplicht om twee achterlichten te hebben. Er is wel een fors uitgevallen achteruitrijlamp te zien. Was dit een origineel accessoire of is het waarschijnlijker dat de plaatselijke garagehouder die lamp er op verzoek heeft opgezet?

Mijn opa heb ik nooit gekend en mijn oudste ooms die het misschien zouden kunnen weten zijn inmiddels overleden. Vandaar dat ik de vraag hier stel, misschien is er iemand die veel van old timers weet?
Tardis

Re: Chevrolet Master 2-deur sedan 1937

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 06 feb 2014, 23:31

De Master was in 1937 het instapmodel. Die had een starre vooras en inderdaad maar 1 achterlicht en ook maar 1 ruitenwisser.
De Master Deluxe had onafhankelijke voorwielophanging en 2 achterlichten en ruitenwissers.
Je had maar een handvol opties waaronder verwarming, radio, klok en sigarettenaansteker. Een achteruitrijlicht was er echter niet bij. Dat was maar verkrijgbaar vanaf 1949.

Hier heb je een overzicht van alle modellen in 1937 :

http://www.oldcarbrochures.org/NA/Chevr ... t_Brochure

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor Tardis » 07 feb 2014, 08:19

Hartelijk dank voor de link naar de brochure. Ik zie daar dat het model door Chevrolet een Town Sedan werd genoemd. Dat wist ik niet en ik zal het in de beschrijving veranderen.

De achteruitrijlamp is dus niet in de fabriek gemonteerd. Dat vermoeden had ik al en het is fijn om dat bevestigd te krijgen. Op een ander filmbeeld is duidelijk te zien dat deze auto wel twee ruitenwissers had. In dit filmfragment zijn de twee montagepunten waar de wissers zijn aangehecht zichtbaar als twee lichte puntjes die net boven de onderkant van de voorruiten uitsteken, op gelijke afstand van de middenstijl. Misschien was die extra ruitenwisser voor de export, of een optie?
Tardis

Berichtdoor rene74monte » 07 feb 2014, 16:07

ben je van plan om er een voor je zelf op te zoeken dan? zou wel mooi zijn toch ?
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
rene74monte

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 07 feb 2014, 16:18

Hoogstwaarschijnlijk was dat inderdaad een optie. Belangrijker was wel dat verschil in voorwielophanging. Op die manier had Chevy een serie voor de traditionalisten en een voor de modernisten. Altijd prijs!

Hier vind je nog wat meer info :

http://auto.howstuffworks.com/1937-chev ... deluxe.htm

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor Tardis » 09 feb 2014, 16:37

rene74monte schreef:ben je van plan om er een voor je zelf op te zoeken dan? zou wel mooi zijn toch ?
Voor nu ben ik vooral geïnteresseerd in het onderzoeken van de filmbeelden en wat daar voor informatie over die auto te krijgen is. Op weer een ander filmfragment is het front van die auto te zien en het lijkt er op dat er knipperlichten op de spatborden zijn aangebracht. Achter zijn geen knipperlichten dus ik betwijfel of het wel om knipperlichten gaat. Het zouden misschien ook stadslichten kunnen zijn?

Afbeelding

Het zou inderdaad mooi zijn om eens een ritje te maken in zo'n Chevrolet Master uit die tijd, ik heb er nog nooit een in levende lijve gezien en ik ben benieuwd naar het gevoel dat die auto bij me oproept. Zelf er een hebben is nog weer een stap verder. Misschien, als de auto me bevalt en uit een soort sentiment omdat mijn opa er een had. Maar dat zal nog wel een poosje duren. Momenteel heb ik geen mogelijkheid om een auto te stallen, ik woon in de binnenstad van Utrecht. Ik had tot 10 jaar geleden een klassieke auto en die stond in de caravanstalling. Dat was niet bepaald ideaal. Wie weet komt het er ooit nog eens van om weer klassieke auto's te kopen, ik heb al wel een shortlist met auto's die ik zou willen hebben. :wink:
Tardis

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 10 feb 2014, 17:32

Front fender marker lamps werden die genoemd en die waren optioneel. Wellicht inderdaad een soort stadslichten.

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Keer terug naar Foto's en filmpjes