Lege accu !!

Car Electricity

Lege accu !!

Berichtdoor ducky228 » 10 jan 2012, 10:11

Heren,

mijn chevrolet blazer uit 1978 heeft las van secht starten (lege accu)

In het begin had ik een kapotte dynamo de diode brug was verbrand. Na deze vervangen te hebben deed hij het voor ongeveer een week weer goed.

na een week weer de diodebrug door gebrand. Ook had ik allerlei problemen met de verlichting. De kabelbom was een zooitje (het gevolg van geklooi van vorige eigenaren).

Ik heb toen een nieuwe kabelboom en dynamo bij LMC Trucks bestelt en laten overkomen. Het spul netjes in gebouwd en eerst eek alles goed. De verlichting en dergelijke branden netjes.

Echter na een tijdje weer startproblemen. Intussen hangt er ook een nieuwe startmotor onder ,maar zonder resultaat.

Nu is het zo dat als ik de accu oplaadt ik ongeveer een keer of 10 kan starten en dan is de accu weer leeg.

Iemand enig ide wat het probleem zou kunnen zijn ???

Greetz !! :cry:
ducky228
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 dec 2011, 13:01

Berichtdoor Collector » 10 jan 2012, 11:14

Je hebt OF ergens een stille gebruiker die fors aan de accu lurkt,OF je heb problemen in je laadcircuit.
Wat ook kan is dat je meer stroom verbruikt als dat de dynamo kan leveren, dan put je dus ook de accu uit
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 904
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor vastre » 10 jan 2012, 13:40

Wat voor accu heb je er in liggen op het moment?

Probeer het volgende eens.
even een klein stukje gaan rijden, daarna de motor laten draaien en met een multimeter even meten hoeveel volt er over de + en de - van de accu staat.
Dit is wat de dynamo op dat moment levert.
Dit zal zo'n 14-15 volt ongeveer zijn als het goed is.

Zet alle verbruikers uit, deuren dicht en wachten tot alle lampjes uit zijn en er niets meer aan staat. haal de - pool van de accu los en zet de multimeter in serie met de losgehaalde kabel en de - pool van de accu op ampere stand.
!!!Geen verbruikers aanzetten als de multimeter er zo tussen hangt, je hebt kans dat je de multimeter naar de mallemoeren helpt (goedkopere)!!!
Even kijken wat de lekstroom is, bij een auto mag dit maximaal 0.05A zijn.

Ik had zelf last van 0.13A lekstroom als alles echt uit staat, terwijl dit zo goed als niets zou moeten zijn als je geen alarm, boordcomputer of gekke fratsen hebt.
56Ah accu / 0.13A lekstroom = 430 uur = +/- 7 dagen
Mocht de accu helemaal vol zijn dan zou deze door de lekstroom na 7 dagen weer katsleeg zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt
Avatar gebruiker
vastre
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 jul 2011, 16:45
Woonplaats: Kaatsheuvel

Berichtdoor ducky228 » 12 jan 2012, 11:58

heren alvast bedankt

ik ga er mee aan de slag !! :D
ducky228
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 dec 2011, 13:01

Berichtdoor ducky228 » 18 jan 2012, 20:20

hallo,

ik heb een rondje gereden en daarna over de = en de - pool van de accu gemeten. Ook heb ik bij een draaiende motor de beide polen los gehaald en daartussen gemeten. Beide keren ga de meter 12 a 13 volt aan.

Ik heb de lekstroom ge meten zoals hier vertelt tussen de min pool van de accu en meet dan 0.02 A lijkt me dus op zich oke

Nu weet ik niet of het toch aan de dynamo kan liggen dat die te zwak is ofzo ???

groeten RJ
ducky228
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 dec 2011, 13:01

Berichtdoor Brassknuckle » 18 jan 2012, 21:39

gewoon een klein beetje gas geven tijdens het meten :wink:

stationair 12 / 13 v is vrij normaal
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor Meganutter » 18 jan 2012, 21:45

als ik het me goed herinner is 12/13 volt stationair dat hij niet laad maar ook niet leegloopt, maar als de accu echter wat leger is dat de dynamo vanzelf het voltage omhoog gooit om de accu bij te vullen (ook stationair)
'94 Chevy Blazer T10 4x4
Meganutter
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 07 mei 2010, 08:56
Woonplaats: Beverwijk

Berichtdoor Collector » 18 jan 2012, 21:51

Meganutter schreef:als ik het me goed herinner is 12/13 volt stationair dat hij niet laad maar ook niet leegloopt, maar als de accu echter wat leger is dat de dynamo vanzelf het voltage omhoog gooit om de accu bij te vullen (ook stationair)


Er zijn dynamo's die stationair bij laden maar als je pech hebt dan begint ie pas met laden rond de 2000 toeren, als je daar dus veel onder zit met stadsverkeer bv en dan ook nog korte stukken dan laad ie nooit genoeg bij om de accu op peil tehouden
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 904
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor WHITEHEARSE » 18 jan 2012, 21:54

Beetje gas erop als je stilstaat met geopende motorkap en je maat of vrouwlief even laten meten of andersom, moet toch zeker wel 13,5 plus aangeven anders dynamo vervangen :wink:
GreEtZZ FrOm ""THE RATCORNER""
""""68 CAprICE RaT DEAtH WAgoN""""
""""59 van der Lely 'RaT' invalide BROMMER
""95 Ford Thunderbird V8"" Another Chevy....
------www.ratcorner.mysites.nl------
Avatar gebruiker
WHITEHEARSE
 
Berichten: 1693
Geregistreerd: 28 maart 2008, 20:57
Woonplaats: ""THE RATCORNER""

Berichtdoor ducky228 » 19 jan 2012, 14:25

Heren,

wederom bedankt !! Ga het nog eens proberen met een beetje meer gas !!
ducky228
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 dec 2011, 13:01

Berichtdoor Meganutter » 24 jan 2012, 22:30

Goed dat dit topic er staat.

Merk zelf dat mijn wagen minder lekker start na een weekendje stilstaan :P

Kun je een el-cheapo multimeter -echt- veilig tussen - pool en de accukabel zetten als allles uit staat.
'94 Chevy Blazer T10 4x4
Meganutter
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 07 mei 2010, 08:56
Woonplaats: Beverwijk

Berichtdoor WHITEHEARSE » 24 jan 2012, 22:49

Meganutter schreef:Goed dat dit topic er staat.

Merk zelf dat mijn wagen minder lekker start na een weekendje stilstaan :P

Kun je een el-cheapo multimeter -echt- veilig tussen - pool en de accukabel zetten als allles uit staat.


Yep, no problem en accukabel bedoel je dan zeker de plus :wink:
GreEtZZ FrOm ""THE RATCORNER""
""""68 CAprICE RaT DEAtH WAgoN""""
""""59 van der Lely 'RaT' invalide BROMMER
""95 Ford Thunderbird V8"" Another Chevy....
------www.ratcorner.mysites.nl------
Avatar gebruiker
WHITEHEARSE
 
Berichten: 1693
Geregistreerd: 28 maart 2008, 20:57
Woonplaats: ""THE RATCORNER""

Berichtdoor caprice estate » 25 jan 2012, 18:08

er staat -pool dus ik ga er van uit dat ie de tussen de minkabel en de minpool moet om een lekstroom te meten :D :D :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
caprice estate
 
Berichten: 2679
Geregistreerd: 24 dec 2008, 10:58
Woonplaats: almeloooo

Berichtdoor peetboss » 25 jan 2012, 18:27

multimeter tussen de min-pool van de accu zetten (amperestand gelijkstroom uiteraard) en dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken.
Als de stroom wegvalt of minder wordt heb je het circuit gevonden waar het lek zit maar dan word het nog lastig het kan ook in je kabelboom zitten :wink:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor vastre » 25 jan 2012, 23:04

peetboss schreef:multimeter tussen de min-pool van de accu zetten (amperestand gelijkstroom uiteraard) en dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken.
Als de stroom wegvalt of minder wordt heb je het circuit gevonden waar het lek zit maar dan word het nog lastig het kan ook in je kabelboom zitten :wink:


inderdaad, maar let wel op dat je geen "grotere" verbruikers aanzet, daar kan een cheap ass multimeter meestal niet zo goed tegen.
Avatar gebruiker
vastre
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 jul 2011, 16:45
Woonplaats: Kaatsheuvel

Berichtdoor peetboss » 25 jan 2012, 23:28

is lastig ik heb ook ergens lekstroom kan het niet vinden en ik ga niet de hele kabelboom natrekken dus gooi er een schakelaar tussen wat ze in crossauto,s ook hebben dat de hele zooi uitschakelt .
niet zo slim dat ik dit er hier op zet dan maar goed verstoppen :D
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Meganutter » 26 jan 2012, 12:40

vastre schreef:
peetboss schreef:multimeter tussen de min-pool van de accu zetten (amperestand gelijkstroom uiteraard) en dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken.
Als de stroom wegvalt of minder wordt heb je het circuit gevonden waar het lek zit maar dan word het nog lastig het kan ook in je kabelboom zitten :wink:


inderdaad, maar let wel op dat je geen "grotere" verbruikers aanzet, daar kan een cheap ass multimeter meestal niet zo goed tegen.


wat zijn "grotere" verbruikers? het lampje als je deur open gaat of de super gepimpte 4 miljoen watt stereoinstallatie (die ik niet heb maar als zeer extreem voorbeeld genoemd).
'94 Chevy Blazer T10 4x4
Meganutter
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 07 mei 2010, 08:56
Woonplaats: Beverwijk

Berichtdoor peetboss » 26 jan 2012, 14:20

ik heb geen lampjes in de deur of waar dan ook ook geen mega stereo
alleen klokje wat bijna niks pakt en dan nog 2 dag leeg :(
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Meganutter » 26 jan 2012, 14:53

peetboss schreef:ik heb geen lampjes in de deur of waar dan ook ook geen mega stereo
alleen klokje wat bijna niks pakt en dan nog 2 dag leeg :(


ook geen lampje in het midden op je 'plafond'? die zit in alle auto's voor zover ik weet. :P
'94 Chevy Blazer T10 4x4
Meganutter
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 07 mei 2010, 08:56
Woonplaats: Beverwijk

Berichtdoor peetboss » 26 jan 2012, 15:17

Meganutter schreef:
peetboss schreef:ik heb geen lampjes in de deur of waar dan ook ook geen mega stereo
alleen klokje wat bijna niks pakt en dan nog 2 dag leeg :(


ook geen lampje in het midden op je 'plafond'? die zit in alle auto's voor zover ik weet. :P

dat wel maar die branden niet met openen van de deuren kan ze wel zelf aanzeten
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor gmcjean » 26 jan 2012, 16:44

of een cdspeler met een voorfrontje
jean.
Avatar gebruiker
gmcjean
 
Berichten: 1221
Geregistreerd: 05 sep 2011, 13:43

Berichtdoor wildhaguh » 26 jan 2012, 19:21

hallo

een automatisch + slot opbouwen kan een optie voor je zijn.

dat zit ook in de meeste graafmachine's

die komt tussen de + kabel te zitten.

je legt dan 1 draadje naar je + van je contact slot (+ eventueel je radio zodat die de zenders onthoud)

en je sluit 1 draadje aan op de + NAAR contact die naar het plusslot loopt


dus dan krijgt alleen je spanning op je contact slot en als je het contact aan zet schakel je het + slot en krijgt heel de auto weer spanning waar nodig en met stil zetten gaat 5 seconden nadat het contact uit is en de spanning weg valt het + slot uit.


een goed accu die normaal vol is geeft altijd 12.6V

dus je moet stationair ook minimaal 12.6Volt hebben en dan laat hij nieteens bij.

met 1500 toeren zou je tog echt al wel een goede spanning moeten krijgen.

tussen de 13.00 / 14.4 Volt

14.4 volt is overigens de maximale officieele laad waarde.
( als die meer krijgt kun je de accu overbelasten / overladen. waardoor hij kapot kan gaan)


Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten rik
chevrolet k30 6.2 diesel
wildhaguh
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 19 mei 2010, 18:31

Berichtdoor peetboss » 26 jan 2012, 20:11

wildhaguh schreef:hallo

een automatisch + slot opbouwen kan een optie voor je zijn.

dat zit ook in de meeste graafmachine's

die komt tussen de + kabel te zitten.

je legt dan 1 draadje naar je + van je contact slot (+ eventueel je radio zodat die de zenders onthoud)

en je sluit 1 draadje aan op de + NAAR contact die naar het plusslot loopt
dit klopt allemaal ,en een schakelaar komt er tussen
bedankt voor je reactie :wink:

een goed accu die normaal vol is geeft altijd 12.6V

dus je moet stationair ook minimaal 12.6Volt hebben en dan laat hij nieteens bij.

met 1500 toeren zou je tog echt al wel een goede spanning moeten krijgen.

tussen de 13.00 / 14.4 Volt




een goed accu die normaal vol is geeft altijd 12.6V

dus je moet stationair ook minimaal 12.6Volt hebben en dan laat hij nieteens bij.

met 1500 toeren zou je tog echt al wel een goede spanning moeten krijgen.

tussen de 13.00 / 14.4 Volt

14.4 volt is overigens de maximale officieele laad waarde.
( als die meer krijgt kun je de accu overbelasten / overladen.


Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten rik
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Brassknuckle » 26 jan 2012, 20:51

Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor peetboss » 26 jan 2012, 21:56



ja die heb ik ook liggen maar vind ik lastig moet je steeds de kap open trekken ik wil het van binnen uit uit kunnen schakelen :wink:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Brassknuckle » 26 jan 2012, 22:49

hhmmm plus kabel verlengen met een schakelaar ?

kunnen we wel meteen ff bekijken als we aan het tapijtje beginnen :wink:
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor peetboss » 28 jan 2012, 17:10

Brassknuckle schreef:hhmmm plus kabel verlengen met een schakelaar ?

kunnen we wel meteen ff bekijken als we aan het tapijtje beginnen :wink:


heb vandaag nog eens gekeken met een (goede multimeter)
maar denk toch dat het de dynamo is laad niet perfect bij
ga binnekort als het weer iets beter is toch nog eens de hele zooi
nalopen want na 2 dag accu leeg kan niet ook niet van een radio
of een lampje zijn accu is goed 60ah komt uit een diesel en mijn bus
is geen kerstboom van binnen ,zoek en gij zult vinden, hoop ik dan :roll:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Brassknuckle » 28 jan 2012, 18:16

peetboss schreef:
Brassknuckle schreef:hhmmm plus kabel verlengen met een schakelaar ?

kunnen we wel meteen ff bekijken als we aan het tapijtje beginnen :wink:


heb vandaag nog eens gekeken met een (goede multimeter)
maar denk toch dat het de dynamo is laad niet perfect bij
ga binnekort als het weer iets beter is toch nog eens de hele zooi
nalopen want na 2 dag accu leeg kan niet ook niet van een radio
of een lampje zijn accu is goed 60ah komt uit een diesel en mijn bus
is geen kerstboom van binnen ,zoek en gij zult vinden, hoop ik dan :roll:


jep same problem here kwam ik vandaag achter ....
spanning fluctureerd soms behoorlijk dus van de week ff goed na kijken...

leek net ff of start motor vast liep dus die heb ik ff een paar kletsen gegeven ... nu is het zo dat hij hij de ene keer easy start en da andere keer iets meer moeite heeft ... dus vraag me ff af is het nou spanning of start motor :roll:
Ink needles rope's and chewing bubblegum
Afbeelding

Chevrolet Suburban 7,4 - 454
Avatar gebruiker
Brassknuckle
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 03 maart 2011, 17:21

Berichtdoor gmcjean » 28 jan 2012, 18:44

denk de startmotor
jean
Avatar gebruiker
gmcjean
 
Berichten: 1221
Geregistreerd: 05 sep 2011, 13:43

Berichtdoor peetboss » 28 jan 2012, 19:04

Brassknuckle schreef:
peetboss schreef:
Brassknuckle schreef:hhmmm plus kabel verlengen met een schakelaar ?

kunnen we wel meteen ff bekijken als we aan het tapijtje beginnen :wink:


heb vandaag nog eens gekeken met een (goede multimeter)
maar denk toch dat het de dynamo is laad niet perfect bij
ga binnekort als het weer iets beter is toch nog eens de hele zooi
nalopen want na 2 dag accu leeg kan niet ook niet van een radio
of een lampje zijn accu is goed 60ah komt uit een diesel en mijn bus
is geen kerstboom van binnen ,zoek en gij zult vinden, hoop ik dan :roll:


jep same problem here kwam ik vandaag achter ....
spanning fluctureerd soms behoorlijk dus van de week ff goed na kijken...

leek net ff of start motor vast liep dus die heb ik ff een paar kletsen gegeven ... nu is het zo dat hij hij de ene keer easy start en da andere keer iets meer moeite heeft ... dus vraag me ff af is het nou spanning of start motor :roll:


zet er ook eens een multimeter tussen .als de startmoter begint tetikken
krijgtie bijna geen stroom meer of ff met een andere accu of auto overstarten
:wink:
liever gelast dan geleased
Avatar gebruiker
peetboss
 
Berichten: 2484
Geregistreerd: 13 dec 2008, 21:32
Woonplaats: venlo

Volgende

Keer terug naar Auto Elektra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast