2 accus met diodebrug/relais

Car Electricity

2 accus met diodebrug/relais

Berichtdoor Hendrik » 17 jun 2012, 20:36

Lotgenoten,

Ik wil voor de vakantie een 2e accu in de sub zodat de kinderen gewoon door kunnen kijken op de videoschermen etc etc. Ook hangt dan de caravan er achter met een cont. plus.
Ik heb geen zin dat ik opeens met een lege accu sta als ik bv. enige tijd stop of aan het tanken ben.
Dus ik heb een 2e accu geplaatst en een diodebrug/relais gekocht, zodat de 2e accu nooit de startaccu kan leeg trekken.
http://www.4vrijetijd.nl/diodebrug-2x90a-p-2448.html
Er zitten 4 aansluitingen op. Accu 1 en accu 2 begrijp ik wel, maar de middelste daar zou de dynamo op moeten.
En er moet een kleine plus op.
Nu komen de vragen:
1.
Kan ik gewoon de dikke kabel die nu op de plus van de huidige accu zit (die dus ook de andere kant op werkt, in die zin dat die kabel natuurlijk ook de startmotor van stroom voorziet) op de middelste aansluiting van de DB180 zetten, of moet ik een nieuwe draad van de dynamo daar naartoe leiden.
2.
Waar moet ik de geschakelde plus vandaan halen, soms ook van de dynamo.

Zoals jullie zien ben ik geen elektricien, maar gelukkig heb ik meer verstand van stofferen.
Graag jullie expertise.

http://www.4vrijetijd.nl/diodebrug-2x90a-p-2448.html
Hendrik

Berichtdoor Collector » 17 jun 2012, 20:58

zoals ik het begrijp !!
De kabel van de dynamo die nu naar je accu loopt gaat op de dikke middenpool van je diode blok.

Dan gaat er 1 dikke kabel van battery 1 aansluiting naar je eigen auto accu
En 1 dikke kabel van battery 2 aansluiting naar huishoudaccu

Waarom je een d+ aansluiting erop moet hebben is mij een raadsel ws om een idiot light van spanning te voorzien zodat je accu lampie uitgaat.

Volgens mij heb je met de drie dikke aanluitngen voldoende .

(edit) Denk dat d+ aansluiting modig is om electronica in je diode blok te schakelen zodat het beide accus geladen worden.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Collector

Berichtdoor kikkegek » 18 jun 2012, 08:25

hoi Hendrik,

bij mij is het anders opgelost.

ik heb op het stuur een accesoiresstand. Die acccesoires stand schakelt een relais waardoor het centrale punt op de firewall alleen nog verbonden is met de startaccu. De accesoires accu heeft ook een klein centraal punt in de buurt, waar je dus als je accesoires aansluit.

Op die manier, als je de auto uit zet en contact in de accsoiresstand, zal alleen de accsoires accu worden ontladen.

Zit bij aan de bestuurderskand van de motorruimte:
Afbeelding

Afbeelding

Het is dus een eigenlijk gewoon een zwaar Normally Closed (NC) relais, dat alleen OPENT als je het contact in de ACC stand zet. bij mij 1 tik terug vanaf OFF.

Op deze link vind je HEEL VEEL goede info over electrische aansluiting van je chevy. Vooral hoe het wel moet. Want bij mij hadden ze er een zooitje van gemaakt en de twee accus gewoon gekoppeld.

http://www.madelectrical.com/electricaltech/chevymain1.shtml
kikkegek

Berichtdoor VanandPickuplunatic » 18 jun 2012, 09:42

Weer heel intresant leesvoer Jochen! Ga ik binnenkort eens een uurtje ofzo voor zitten.
Laatst bijgewerkt door VanandPickuplunatic op 18 jun 2012, 09:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Paul.
Chevrolet Chevy Van G10 shorty 5.7 Golden Girl :-)
Volvo V70 2.4 Lpi
Afbeelding
VanandPickuplunatic

Berichtdoor kikkegek » 18 jun 2012, 09:43

VanandPickuplunatic schreef:Weer heel intresant leesvoer Jochen! Ga ik binnenkort eens een uurtje ofzo voor zitten.

he Paul, graag gedaan.
Laatst bijgewerkt door kikkegek op 18 jun 2012, 10:09, in totaal 2 keer bewerkt.
kikkegek

Berichtdoor VanandPickuplunatic » 18 jun 2012, 09:45

Bij deze verholpen :wink:
Paul.
Chevrolet Chevy Van G10 shorty 5.7 Golden Girl :-)
Volvo V70 2.4 Lpi
Afbeelding
VanandPickuplunatic

Berichtdoor RonV8 » 18 jun 2012, 16:12

sommige diodebruggen hebben een 'puls' nodig om in werking te treden. deze krijgen ze dan van de dynamo, na het inschakelen van het contact. kan ook andersom zijn dat de dynamo pas gaat werken als er een 'puls' is gegeven. hoe dan ook, op deze diodebrug is er dus een puls nodig om te gaan werken.
CCR - USA car repairs, parts & import

*I Am out looking for myself. Should I return before I come back, please ask me to wait!*
RonV8

Berichtdoor Hendrik » 18 jun 2012, 21:40

Bedankt iedereen alvast voor de reacties.
Kikkegek, ik kan dat relais bij mij niet vinden, maar die van mij is van 79.
Ik heb op mijn contact overigens wel een acc. Stan.
Ik weet inmiddels waar de kleine plus voor is. Als ik die aansluit schakeld het relais en heb ik schijnbaar geen verlies.

Volgende vraag, Wat is op de dynamo de 12 volt draad, zit die soms op dat kleine witte plastic stekkertje.

Wordt vervolgd.
Hendrik

Keer terug naar Auto Elektra