Lektron LSS230 vervangen door een AEB551, maar hoe?

Car Electricity

Lektron LSS230 vervangen door een AEB551, maar hoe?

Berichtdoor josko » 25 aug 2012, 16:20

Hallo ,

mijn Chevrolet Suburban uit 1977, smallblock 400, heeft sinds een tijdje wat problemen met het rijden op LPG. Zodra de auto op bedrijfstemperatuur komt, slaat de motor af. Nu ben ik zo ver gekomen (met onderdelen vervangen en onderzoeken...) dat het waarschijnlijk in het safety-relais zit van de lpg installatie.

Heb er nu een Lektron Lss230 op zitten. Wil deze vervangen met een AEB551. De lektron heeft 2 polen voor de gaskleppen op de tank, hoofdafsluiter en verdamper. de AEB maar 1.

Mijn vraag is als volgt:

Kan ik beide draden, zoals nu op de Lektron zitten aangesloten voor de gaskleppen, zonder problemen aan elkaar verbinden en aansluiten op de enkele pool van de AEB?
josko

Berichtdoor rene74monte » 25 aug 2012, 16:40

tja , en mijn vraag is ; wie is u?? :D
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
rene74monte

Re: Lektron LSS230 vervangen door een AEB551, maar hoe?

Berichtdoor Collector » 25 aug 2012, 16:45

josko schreef:Hallo ,

mijn Chevrolet Suburban uit 1977, smallblock 400, heeft sinds een tijdje wat problemen met het rijden op LPG. Zodra de auto op bedrijfstemperatuur komt, slaat de motor af. Nu ben ik zo ver gekomen (met onderdelen vervangen en onderzoeken...) dat het waarschijnlijk in het safety-relais zit van de lpg installatie.

Heb er nu een Lektron Lss230 op zitten. Wil deze vervangen met een AEB551. De lektron heeft 2 polen voor de gaskleppen op de tank, hoofdafsluiter en verdamper. de AEB maar 1.

Mijn vraag is als volgt:

Kan ik beide draden, zoals nu op de Lektron zitten aangesloten voor de gaskleppen, zonder problemen aan elkaar verbinden en aansluiten op de enkele pool van de AEB?

En voor de zoveelste keer lees ik:
Hallo
Ik heb een fokking groot probleem met me chevrolet, het boeit me niet wie jullie zijn het zal me een worst wezen of ik fatsoenlijke omgangsvormen heb om me eerst even voor te stellen, maar ben wel egoistisch genoeg om direkt een oplossing voor mijn probleem te willen hebben.
En dan nog vinden ze het gek dat ik mensen niet welkom heet op een forum, 99% hoor je nooit meer wat van!
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Collector

Berichtdoor Malle » 25 aug 2012, 17:09

sociale wezens he, mensen, gaan pas contact zoeken als ze een ander nodig hebben, its natural
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor Gerry » 25 aug 2012, 17:22

Welkom hier Josko.... wat leuk dat je hier op zit....
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor josko » 25 aug 2012, 17:41

Ik dacht, laat ik mijn probleem met elektra, in de juiste categorie plaatsen.
En me dan vanavond of morgen eens even voorstellen in de "even voorstellen categorie". Met wat foto's van de wagen d'r bij enzo.

uit de opmerkingen maak ik op dat dat liever andersom gewenst was?

Ook een prettige kennismaking alvast dan.

* edit, Zo, even mijn jongste van 3 op bed gelegd. Iets meer tijd omhanden om even te reageren.

Het lijkt mij niet zo een "fokking groot probleem". Wagen staat niet in de weg. Het betreft hier een relais met een pooltje minder. En een simpele vraag op een gebied waar ik zelf niet zo een held ben.

Vanzelfsprekend had ik eerst foto's kunnen plaatsen en een verhaaltje over mezelf kunnen typen, dat ik, jos, 37, vreugdevolle vader van twee jongens van 3 en 7 ben, uit Ubbergen zoals te zien, en tevens sinds een jaar of drie een erg fijne ouwe chevy suburban 4x4 uit '77 bezit.

En dat het me interessant lijkt om meer over de techniek van de wagen te weten te komen, en via deze digitale weg misschien ook een ander een handje te kunnen helpen.

Dat mensen direct ontstemd raken omdat je eerst je vraag stelt, had ik niet verwacht. Gevoelige types die chevy bezitters blijkbaar ;)
josko

Berichtdoor rene74monte » 25 aug 2012, 21:08

ja ja , , chevy bezitters zijn een apart slag , ( hoewel ik zelf trouwens geen chevy meer heb :D )
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
rene74monte

Berichtdoor VanandPickuplunatic » 25 aug 2012, 21:38

Maar verder zijn het allemaal wel leuke gasten hier hoor :wink:

Maar omdat we in het land vd regeltjes wonen, hecht men er hier ook waarde aan dat een ieder zich aan de paar opgestelde regeltjes van dit forum houd.

En zeg nou zelf, als iemand in het gewone leven een groep "binnen loopt" en direct een probleempje voorlegd aan die groep, dan zou het toch ook prettig zijn om een klein beetje te weten met wie je te maken hebt? :wink:
Paul.
Chevrolet Chevy Van G10 shorty 5.7 Golden Girl :-)
Volvo V70 2.4 Lpi
Afbeelding
VanandPickuplunatic

Berichtdoor josko » 25 aug 2012, 23:20

@ Paul, ik ben het ook volkomen eens met enige hoffelijkheid, en zeker op z'n minst een kleine introductie. Ik deed het alleen even in de verkeerde volgorde.

Die kleine misstap heb ik ondertussen even recht gezet in de daarvoor bestemde categorie.
josko

Berichtdoor Malle » 25 aug 2012, 23:24

welkom

@rene: optyfen naar http://www.pontiacforum.com/

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor Gerry » 26 aug 2012, 06:26

Mijn vraag is als volgt:

ja hoor dat kun je zo doen .. geen probleem
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor rene74monte » 26 aug 2012, 08:19

Malle schreef:welkom

nee malle , dat gaat niet ik zit vastgeroest hiero
en een pontiac forum zitten toch alleen maar firebirds en zo op
ik ben wel lid geworden van het eaglesnest :D
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
rene74monte

Berichtdoor kikkegek » 26 aug 2012, 09:42

hahahahaha...hopelijk kunnen we je snel helpen...
kikkegek

Berichtdoor kikkegek » 26 aug 2012, 09:51

Malle schreef:welkom

:shock: :D
kikkegek

Berichtdoor Malle » 26 aug 2012, 12:25

1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor kikkegek » 26 aug 2012, 16:38

Mijn vraag is als volgt:

yo Josko,

je safety relais heeft als functie dat die je tankafsluiter weer sluit als je 3 seconden na op contact zetten nog geen tach-signaal hebt van een wikkel om je bougiekabel of van je ontsteking...

je motortemperatuur heeft er dus niks mee te maken...

hoe lang duurt het voor die nu afslaat? gaat het om paar minuten of ben je dan 15 minuten onderweg?

tis makkelijk te controleren...gewoon je tankafsluiter op een constante plus die spanning geeft als je motor aanstaat. dus IGN contact ofzo...niet veilig, maar als die dan wel blijft lopen, is het inderdaad je veiligheidsrelais, wat wel heel raar zou zijn...
kikkegek

Berichtdoor josko » 26 aug 2012, 19:27

het gedonder met de suburb begon een week geleden.
Dat de motor ineens af sloeg, midden op het keizer karel plein in Nijmegen, terwijl ik op de terugweg van het werk was.

Dat was een tochtje rechtdoor over het ronde plein, door het perk, over het fietspad, rakelings lang zo een elektriciteitskastje en een bord. Het gras erna stond ik stil. Mooi man, Avontuur!

Op dat moment niet meer te starten. Motor draait wel rond.
Lampjes dash doen het. Koplampjes gewoon aan. Stroom zat.
Plenty olie, tank vol LPG.

5 minuten later sloeg de motor even aan en draaide een slagje rond tijdens het starten maar verder geen leven.

Na een 20 minuten gezocht te hebben wat er aan de hand kon zijn, niets raars gevonden, en nog geen starten,
ben ik richting huis gewandeld, om de andere wagen op te halen, incl. gereedschap.

Kom uurtje later weer aan bij de auto, en wat denk je, starten en lopen.
Mijn vriendin weer terug naar huis met de andere wagen.

Verheugd gaf ik onbesuisd gas, want hoe sneller de wagen op dat moment weer thuis op de plak, om de boel eens nader te onderzoeken, hoe prettiger. 50 meter later stond ik weer stil..., half uurtje wachten en deed ie het weer.

In nog een keer of 3 stoppen onderweg, met het nodige geduld, ben ik die avond richting huis geprutteld.

Na enig onderzoek ontdekte ik 2 rotte bougiekabels. (geen achterstallig onderhoud is mij vreemd...)
Bougies waren ook wel aan vervanging toe. En iets wat ik eigenlijk ook al eerder had willen doen, heb ik toen direct maar uitgevoerd (je moet ergens beginnen) en de gehele oude ontsteking (HEI) vervangen voor een nieuw exemplaar. Nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies d'r bij. Schoon luchtfiltertje d'r op.

Ook omdat ik dacht dat de ontsteking, of een onderdeel er van, misschien de boosdoener zou kunnen zijn. beter gezegd, de module die d'r in zit, coil of misschien de condensator. Dat het hele spul bij warm worden de stroom niet meer kwijt zou kunnen en dus de ontsteking er mee op hield.

Hele spul gemonteerd en weer afgesteld met hulp van een fijne buurman met verstand van autotechniek en met stroboscoopje. Liep ineens weer als een zonnetje! Sterker nog, hij reed prettiger als eerst. meer kracht bij gas geven.

Helaas bleek dit het euvel waar het mee begon in ieder geval niet te verhelpen, en stond ik een paar dagen later weer stil.

Nu ben ik stapsgewijs even aan het kijken wat er dan precies mis kan zijn.

Iets zorgt er sinds kort voor dat de motor af slaat.
Afslaan pas na een bepaalde periode. (grofweg zodra op bedrijfstemperatuur, soms iets eerder)

Eerste op mijn lijstje is op dit moment het lpg systeem controleren.
Om te zien of aanlevering van brandstof het probleem is.
Op dit moment ben ik aanbeland bij het safetyrelais.
When i have died, i want to be thrown out of an airplane, wearing a Superman costume.
josko

Berichtdoor Collector » 26 aug 2012, 19:47

simpel te checken met een 12 volts ledje wat je aansluit op je draad uit je safetyrelais naar je afsluiters ledje naar binnen brengen.
Als je safety ermee uitscheid brand ook je ledje niet meer, is een wat goedkopere oplossing als alles maar vervangen voor nieuw.
Kan ook zijn dat een van beide afsluiters het opgeeft of dat je gas en benzine tegelijk krijgt.
kun ja allemaal met 1 simpel 12 volts ledje uitsluiten
TH200 3-traps Automaat
Collector

Berichtdoor josko » 26 aug 2012, 20:11

Dat is inderdaad een slimme test. even draadje trekken met ledje.
Kan ik tijdens het stationair warm draaien direct zien wat er gebeurt.

In dit geval heb ik ook dat andere relais liggen. dus kan deze ook even aan de draadjes prikken bij wijze van test.
When i have died, i want to be thrown out of an airplane, wearing a Superman costume.
josko

Berichtdoor Collector » 26 aug 2012, 20:17

josko schreef:Dat is inderdaad een slimme test. even draadje trekken met ledje.
Kan ik tijdens het stationair warm draaien direct zien wat er gebeurt.

In dit geval heb ik ook dat andere relais liggen. dus kan deze ook even aan de draadjes prikken bij wijze van test.

Kan ook nog aan de spoelen van je afsluiters liggen he, je kan ook ff meten wat voor spanning de afsluiters krijgen, bij een bepaalde drempelspanning doen ze het niet meer
TH200 3-traps Automaat
Collector

Berichtdoor josko » 26 aug 2012, 20:27

Ik zal eens zien of ik nog zo een lampje heb liggen.
Morgen eens even kijken wat ie doet.

Bedankt voor de tips!
josko

Berichtdoor kikkegek » 26 aug 2012, 22:16

als je safety relais het inderdaad niet doet, gaat die 3 seconden open, vult de leiding tot je verdamper en sluit dan weer...dan kan je wel paar meter rijden, maar kom je niet ver.

is je relais wel goed aangesloten?

Afbeelding

als je nou tijdelijk +15V contact direct aansluit op de twee V contacten...dan heb je in de Gasstand de veiligheid overbrugt. Blijft die dan goed rijden, dan is het je relais.

heb je dat TACH signaal wel aangesloten op je nieuwe HEI?
als dat contact niet binnen 3 seconden een TACH signaal krijgt, gaat het relais weer uit...lijkt op jouw probleem
kikkegek

Berichtdoor josko » 27 aug 2012, 08:09

Tach is aangesloten.
Euvel is ook ontstaan met ouwe HEI d'r op.
Zou me verbazen, al is het niet onmogelijk, dat ie met deze nieuwe ontsteking nog geen goed signaal geeft.

Ik heb even wat draadjes aan elkander gefabriekt en zal zo meteen eens even gaan testen. eerst even doormeten. Dan even test met ander relais. (kwestie van draadjes omprikken)

U hoort van mij.
josko

Berichtdoor josko » 27 aug 2012, 08:14

Heb dit relais extra liggen. Als vervangeing voor de Lektron LSS230.
Hier zal ik zo even testje mee uitvoeren.

Hier ging ook mijn initiele vraag over aangezien die een pooltje minder heeft als de lektron relais:

Afbeelding
josko

Berichtdoor kikkegek » 27 aug 2012, 08:21

ff gezocht, maar ik kan geen aansluitschema vinden van dit relais. lastig advies geven dan.

maar lijkt erop dat van links naar rechts:
inp: tach signaal
aarde = aarde
12V geschakelde spanning van je contact
12V naar je tankafsluiter EN eventueel afsluiter bij je verdamper

deze heeft dus DENK IK 1 contact voor de afsluiters en niet 2

maar das allemaal maar een gok
kikkegek

Berichtdoor josko » 27 aug 2012, 08:28

heb d'r een schemaatje bij, en het is bijna zoals je beschrijft.

Helaas is 't schema een boekje, en heb ik nu even geen scanner bij de hand om 'm in te scannen, anders had ik 'm d'r even bij gezet. Altijd handig voor zij die na mij komen. (zal ik vanmiddag nog wel ff doen).

1 tach
2 massa
3 klepjes/ afsluiters
4 gas/benzo schakelaar
josko

Berichtdoor josko » 30 aug 2012, 10:26

Zo, lang verhaal kort.

Even de bovenstaande tips ter harte genomen.

Achteraan bij de tank begonnen met meten.
Uiteindelijk onder de motorkap geconstateerd dat de spoel van de lpg afsluiter bij de verdamper geen stroom door laat.

Dadelijk even een nieuw spoeltje halen, en hopen dat het afsluitertje zelf nog in orde is.

Wordt vervolgd.
josko

Berichtdoor kikkegek » 30 aug 2012, 10:27

:D

goed bezig.
Laatst bijgewerkt door kikkegek op 30 aug 2012, 14:20, in totaal 1 keer bewerkt.
kikkegek

Berichtdoor josko » 30 aug 2012, 13:59

Wel goed bezig, maar maak je geen zorgen, hij doet het nog niet.
Kon nog wel eens een mooi verhaal worden.

Nu heb ik gas. Alleen geen vonk.
Wel stroom op de ontsteking.

wordt vervolgd.
josko

Berichtdoor kikkegek » 30 aug 2012, 14:21

oke, wel stroom...hebbie ook goede aarde op je ontsteking?
kikkegek

Volgende

Keer terug naar Auto Elektra