malibu start niet / geen dash lampjes

Car Electricity

malibu start niet / geen dash lampjes

Berichtdoor dwahaasjuh » 30 okt 2012, 09:37

Goedemorgen, ik zit met een probleem.
Gister wou ik mijn auto starten en kreeg 0 response (geen lampjes en geen stroom naar de startmotor)
Ik ging dus even bij de zekeringen kijken en zag dat daar een rode + draad loopt met daar aan nog een rode plus er aan vast doormiddel van een kabelclipje (deze heeft sluiting gemaakt en was goed zwart + los omdat het clipje is gesmolten)
Heb ze tegen elkaar aangedaan (de doorlopende draad is een stukje bloot en die andere er tussen gezet) maar nog steeds niks..
Mis ik ergens een zekering toevallig? Heb zover ik weet/zie alles gechecked alleen heb even geen multimneter ter beschikking..

Kan er nog ergens een hoofd zekering zitten toevallig of moet ik ergens anders kijken???

Mvg Richard

(Verzonden vanaf mijn zwartebes dus sorry voor evt typefouten)
Sinds 09-06-2012 mijn eerste Amerikaan :D
Chevrolet Malibu Classic '79
3.2/3.3L V6 Aut.
dwahaasjuh

Re: malibu start niet / geen dash lampjes

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 30 okt 2012, 21:31

Richard,

Er zitten 2 hoofdzekeringen in de kabels nabij je startmotor. Dit zijn de zogenaamde "fusible links". Dat zijn witte cilindervormige plastic staafjes van ongeveer 4 cm. Die kunnen binnenin doorbranden. De ene bedient alles behalve de koplampen en de andere is voor de koplampen. Als je koplampen nog branden kan je er behoorlijk zeker van zijn dat het de fusible link is.

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor dwahaasjuh » 30 okt 2012, 21:57

Kijk daar heb ik wat aan! bedankt!
kan ik die morgen overdag eventueel even door verbinden met een kabeltje om te controleren of dat m is?

en weet je toevallig ook of ik die speciaal moet bestellen of dat dat een universele zekering is?

het feit is namelijk: mijn radio(moet wel want die is direct vanaf de accu)+verlichting+binnen verlichting werkt gewoon (ook piepje van de sleutel als ik die zou vergeten)
alleen zodra ik hem in de laatste stand zet (contact aan dus) is het dashboard dood..

zal zoiezo dit morgen even nakijken.. mijn garage begon al over een switch in mn stuur kolom en weet ik t allemaal voor ongein..:)
3.2/3.3L V6 Aut.
dwahaasjuh

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 30 okt 2012, 22:07

Richard,

Als sommige dingen nog werken is het die fusible link niet. De contactschakelaar is dan idd. een mogelijkheid. Die zit overigens niet in je stuurkolom, maar er bovenop.

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor dwahaasjuh » 30 okt 2012, 22:14

Aha, maar zou dat dan kunnen komen omdat die even heb liggen vonken onder bij mn rempedaal? lijkt me zo vreemd dat ie schakelaar boven dan kapot zou gaan.

kwestie van stuur kap eraf halen of kolomkap ?
3.2/3.3L V6 Aut.
dwahaasjuh

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 30 okt 2012, 22:25

Richard,

Daar je duidelijk een kortsluiting gehad hebt dacht ik aan die fusible link. Dat ding smelt hoogstzelden door en meestal t.g.v. een stevige kortsluiting.
Ik zou eerst controleren of er stroom is aan je zekeringkast. Bv. STOP of TAIL, daar moet altijd spanning op zitten.
Die contactschakelaar zit onder je dashboard bovenop je stuurkolom.

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor dwahaasjuh » 30 okt 2012, 22:52

Ja ik vermoed dus dat dat inderdaad de rode + kabel is die door is gebrand.. Maar zit er dan nog een zekering na de accu voor de zekering kast?
3.2/3.3L V6 Aut.
dwahaasjuh

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 30 okt 2012, 23:15

Die zit er inderdaad. Dat zijn dus die fusible links. Fuse = zekering. Je zou het kunnen vertalen als verbindingen die zich als een zekering gedragen.

Origineel vertrekt er een dikke kabel van je accu naar de startrelais. Vandaar vertrekken 2 rode dunnere draden die de hele auto van stroom voorzien. 1 voor de koplampen, de andere voor het overige. Die draden zijn telkens beveiligd door zo'n link.

Groeten, Franky.
FRANKYSCHILLEMANS

Berichtdoor starcraft 1987 » 31 okt 2012, 00:44

Deze fusible links zijn te herkennen aan de verdikking in je draad ,en zijn geseald met een krimpkous,,meestal een andere kleur dan de draad zelf,,makkelijk te herkennen dus :wink:

Groeten
starcraft 1987

Berichtdoor dwahaasjuh » 31 okt 2012, 17:36

hartstikke bedankt! dit was inderdaad het probleem, het draad was net voor het witte buisje onder de krimpkous helemaal door en miste een cm of 3 draad.. heb dit vervangen door draad van ongeveer de zelfde dikte en werkt nu weer naar behoren, ook bij het rempedaal waar de sluiting is begonnen heb ik het wat netter weg gewerkt met een grote kroon steen en een meter of 50 isolatie tape :P

nogmaals bedankt, scheeld me 60 euro sleepkosten en waarschijnlijk een hoop onnodige manuren+reparaties:)
3.2/3.3L V6 Aut.
dwahaasjuh

Keer terug naar Auto Elektra