gear ratio's hoe zit dat ?

Various (technical)

gear ratio's hoe zit dat ?

Berichtdoor Collector » 26 jul 2014, 22:56

Hoop hier wat hulp te krijgen met mijn differentieel.
Ik heb een 1979 monte carlo met een standaard 305 v8, een TH200 en een 7.5 inch 10 bolt differentieel geen idee welke gear ratio die heeft.
Huidige diff hoor ik af en toe, en was voor mij de reden om een extra diff (used) te kopen en deze te voorzien van nieuwe lagers seals en bushings.
Ring en pinion van deze diff ziet er goed uit en heeft een verhouding van 15-41 (2.73)
Assen zien er wat minder goed uit maar daar heb ik er nog 2 van liggen die wel beter zijn.
Bedoeling is om de achteras om te swappen met de huidige as.

Nu heb ik ook nog een TH200R4 liggen die ook onder de monte carlo moet komen ipv de standaard TH 200, waarschijnlijk word mijn verbruik ook iets gunstiger

Volgens rockauto kan ik de volgende gear ratio's kopen voor deze as:

2.73 (reserve diff)
3.08
3.23
3.42
3.73
3.9
4.11
4.56

Kan iemand mij nou eens in jip en janneke taal uitleggen wat er gebeurt als ik naar een andere ratio ga, ik wil nl niet nu een diff bouwen die ik straks weer uit elkaar kan gaan halen omdat de wagen in de 4e versnelling en de lockout helemaal dood valt op de weg.

Ik heb geen dragracer (wil ik niet)
ik heb geen sleepr (wil ik niet)
ik heb geen pk monster (wil ik niet)
ik heb een Chevrolet Monte carlo met een smog blok, maar waar ik enorm lekker mee kan cruisen en dat is alles wat ie ook moet doen.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Collector

Berichtdoor Gerry » 27 jul 2014, 08:18

nou dan moet je gewoon niks veranderen :)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor ayla » 29 jul 2014, 10:02

Hoe lager het nummer, hoe minder toeren.
Er tenminste vanuit gaande, dat het grote wiel aan de as-zijde zit (je vroeg om Jip en Janneke taal :D ).

Dus;
Lage verhouding = cruisen / hoge topsnelheid / lage toeren
Hoge verhouding = bakstenen stapelen bij het stoplicht en oordoppen op hogere snelheid.

Mocht je het nog eens willen zien, heb ik nog wel een oude versnellingbak liggen (van een mini), waarbij we een plaatje bij het praatje kunnen maken. Maar dan na 9 Augustus...(of je moet naar Melbourne komen).

Groet ron
You don't like what I'm doing, just kiss my ass.....
ayla

Keer terug naar Diversen