Start plots niet meer op LPG.

Engines

Start plots niet meer op LPG.

Berichtdoor Mikevv » 01 sep 2012, 17:57

Opeens wil mijn Malibu niet meer op LPG starten. Als
Ik start op benzine en dan overzet dan loopt hij wel normaal op LPG. Nou ben ik wel vandaag bezig geweest om hem op LPG af te stellen weet dus niet of dat ermee te maken heeft.
Als ik overigens boven op de gasfilter aan de schroef draai dan gaat hij harder of zachter stationair lopen. Vreemde is dat als ik een schroevendraaier op de stel schroef zet de motor direct langzamer gaat lopen zonder überhaupt te hebben gedraaid aan de schroef. Het lijkt dus wel of hij ergens contact maak, of hoort dit zo??
Als u wilt, dat uw dromen werkelijkheid worden, wordt dan wakker......
Mikevv

Re: Start plots niet meer op LPG.

Berichtdoor kikkegek » 01 sep 2012, 18:07

Mikevv schreef:Opeens wil mijn Malibu niet meer op LPG starten. Als
Ik start op benzine en dan overzet dan loopt hij wel normaal op LPG. Nou ben ik wel vandaag bezig geweest om hem op LPG af te stellen weet dus niet of dat ermee te maken heeft.
Als ik overigens boven op de gasfilter aan de schroef draai dan gaat hij harder of zachter stationair lopen. Vreemde is dat als ik een schroevendraaier op de stel schroef zet de motor direct langzamer gaat lopen zonder überhaupt te hebben gedraaid aan de schroef. Het lijkt dus wel of hij ergens contact maak, of hoort dit zo??

dat laatste is een van de grootste problemen met die 300A mixers...supergevolig schroefje...

wat heb je afgesteld en hoe heb je afstegeld?

CO? met een CO meter?
kikkegek

Berichtdoor Mikevv » 01 sep 2012, 18:10

Nou dat zal mijn onkundigheid zijn maar omdat hij zo hoog stationair liep had ik gehoord dat je met die schroef dat kon afstellen.
Mikevv

Berichtdoor kikkegek » 01 sep 2012, 18:12

Mikevv schreef:Nou dat zal mijn onkundigheid zijn maar omdat hij zo hoog stationair liep had ik gehoord dat je met die schroef dat kon afstellen.

nope, die knop stelt alleen maar CO af..stationaire stel je af met je idle knop van je carb

maar als je met de knop bovenop je mengsel ies rijker of armer maakt, kan dat wel iets in je toerental schelen...
kikkegek

Berichtdoor Gerry » 01 sep 2012, 19:31

je moet hem met de schroefje in je mixer zo zetten dat hij zo mooi mogelijk loopt
en hem dan op je carburateur langzamer zetten
dat schroefje zit bij de hevel waar je gaskabel op zit
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Mikevv » 01 sep 2012, 19:51

Ok ga ik doen. Maar dat hij nu niet meer start op LPG vind ik raar.
Mikevv

Berichtdoor kikkegek » 01 sep 2012, 19:55

Mikevv schreef:Ok ga ik doen. Maar dat hij nu niet meer start op LPG vind ik raar.

heb je alleen daaraan gezeten? of ook andere dingen?

als het alleen die schroef is, heb je dan onthouden hoeveel slagen? zodat je terug naar de vorige stand kunt?

hebbie een CO meter tot je beschikking? JA:
- dan ff starten op benzine,
- omschakelen naar LPG
- en kijken wat die op LPG aan CO geeft.
- waarschijnlijk VEEL te rijk of VEEL te arm bij stationaire

waarschijnlijk te RIJK, omdat die wel loopt als je omschakelt

start die ook niet op LPG als jet het gaspedaal beetje ingedrukt houd?
kikkegek

Berichtdoor Mikevv » 04 sep 2012, 13:43

Nee helaas beschik ik niet over een co2 meter, ik was eerlijk gezegd ook vergeten dat die schroef daarvoor was....
Vanochtend weer eens proberen te starten en tot mijn stomme verbazing sloeg hij direct aan, zelfs beter en sneller dan ooit daarvoor?? Wel liep hij zeeer onregelmatig stationair. Ik zal hem proberen zo best mogelijk af te stellen en dan naar een garage rijden om de co2 af te laten stellen.
Mikevv

Berichtdoor Malle » 04 sep 2012, 15:26

wat ik me dan weer afvraag, als de garage op juiste co zet, dus apk proof, ivm uitstoot,dan is dat toch nie de optimale setting voor de motor ?
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor kikkegek » 04 sep 2012, 17:50

Malle schreef:wat ik me dan weer afvraag, als de garage op juiste co zet, dus apk proof, ivm uitstoot,dan is dat toch nie de optimale setting voor de motor ?

nope, zegt alleen dat die aan de APK eis voldoet.

BigBlockMopar van het AAP forum heeft een AFR op ze DART geinstalleerd en heeft nu bij idle een CO van 0,1%...maar die Dart is echt van sloom 318 blokkie naar lekkere vlotte goed trekkende 318 verandert...door hem goed af te stellen....

je hoort sommige wel eens zeggen dat 1,5% veel te laag is voor lekker rijden, maar dat zegt dus geen reet over je AFR...

Mijn Burb staat netjes op 1,0% (lager dus), maar stinkt echt naar de LPG bij stationaire draaien...ik verwacht dus dat die erg rijk staat.

vandaag AFR meter binnegekomen. dus ik ga het onderzoeken komende weken.

zal nog wel posten in me project topic over de vorderingen...
kikkegek

Berichtdoor Gerry » 04 sep 2012, 18:02

Malle schreef:wat ik me dan weer afvraag, als de garage op juiste co zet, dus apk proof, ivm uitstoot,dan is dat toch nie de optimale setting voor de motor ?

nee daar heb je gelijk in Malle als hij lekker loopt dan staan ze vaak op 8/9 en voor de APK moeten ze onder de 4.5 staan dacht ik
dus afstellen op de APK eis daar heb je niks aan
gewoon op gehoor doen en niks meten
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor peetboss » 04 sep 2012, 20:00

heb de Van laten keuren CO afstellen voor apk liep zwaar klotte
ben terug gegaan en de CO normaal laten zetten liep weer super :D
liever gelast dan geleased
peetboss

Berichtdoor Malle » 04 sep 2012, 20:14

da dach ik, voor apk ff de stelschroef markeren en tellen hoeveel slagen, na apk meteen terugdraaien dus

maar, is het met co appratuur ook zo gunstig mogelijk af te stellen?dwz, dat je motor het beste loopt?

doe het meestal net als onsteking ook op gevoel maar das uiteraard geen acute wetenschap:)
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor kikkegek » 04 sep 2012, 20:46

Malle schreef:da dach ik, voor apk ff de stelschroef markeren en tellen hoeveel slagen, na apk meteen terugdraaien dus

maar, is het met co appratuur ook zo gunstig mogelijk af te stellen?dwz, dat je motor het beste loopt?

doe het meestal net als onsteking ook op gevoel maar das uiteraard geen acute wetenschap:)

misschien ander topic voor openen, maar ik heb hier echt heel veel over gelezen de afgelopen 2 jaar...ik vind (maar das mijn mening) dat op gevoel of gehoor afstellen echt onzin is..

en van de belangrijkste reden ervoor is dat bijvoorbeeld bij LPG het pingelen niet of bijna niet hoorbaar is. Bij benzine kan je dat wel duidelijk horen (kennelijk) als je te ver vervroegd. 2-3 graden tever merk je echt niet meteen, maar kan wel je motor naar de klote helpen op de lange duur...

meten is weten (das er eentje voor het tegeltjes topic)

waarom zit er anders tegenwoordig een ECU op alle motoren met etterlijke sensoren? omdat je gewoonweg door continu te meten en bij te stellen het maximale uit een motor kunt halen...

daarbij kost een simpele basisafstelling niet onwijs veel moeite en is er op de fora altijd wel iemand te vinden die je kan en wil helpen...dus waarom gokken zeg ik dan
kikkegek

Berichtdoor starcraft 1987 » 04 sep 2012, 21:44

Wat een gezeur toch altijd over de co,,de mijne staat al drie jaar op het zelfde plekkie( te hoog) en met de apk nooit geen gezeur gehad 8) bij steekproef draiien ze hem wel terug anders niet :wink:

Groeten
starcraft 1987

Berichtdoor Malle » 04 sep 2012, 23:09

kikkegek schreef:
Malle schreef:da dach ik, voor apk ff de stelschroef markeren en tellen hoeveel slagen, na apk meteen terugdraaien dus

misschien ander topic voor openen, maar ik heb hier echt heel veel over gelezen de afgelopen 2 jaar...ik vind (maar das mijn mening) dat op gevoel of gehoor afstellen echt onzin is..

Degene die intuitief hun ervaring en sleutelkennis hebben opgebouwd en ook kunnen gebruiken onderscheiden zich dan ook van de theoreten

Je hebt er gevoel voor of niet, simple as that

Jou schaar ik iig onder het kopje theoretische monteurs, niet de ervaring kennis intuitie en feeling, wel de kop om zaken systematisch aan te pakken, waarbij ik in het midden laat wat de betere monteur maakt , mezefl schaar ik iig tot de intuitieve met ervaring en feeling
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor Malle » 04 sep 2012, 23:13

sorry back to topic :D
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor Gerry » 05 sep 2012, 01:42

Malle schreef:
kikkegek schreef:
Malle schreef:maar, is het met co appratuur ook zo gunstig mogelijk af te stellen?dwz, dat je motor het beste loopt?

.

en van de belangrijkste reden ervoor is dat bijvoorbeeld bij LPG het pingelen niet of bijna niet hoorbaar is. Bij benzine kan je dat wel duidelijk horen (kennelijk) als je te ver vervroegd. 2-3 graden tever merk je echt niet meteen, maar kan wel je motor naar de klote helpen op de lange duur..

Degene die intuitief hun ervaring en sleutelkennis hebben opgebouwd en ook kunnen gebruiken onderscheiden zich dan ook van de theoreten

Je hebt er gevoel voor of niet, simple as that

Helemaal met Malle eens...
EN kikke jij was toch de gene die zijn ontsteking op 14 gr voor zet
terwijl +- 8 gr is voor geschreven
en nu schrijf je zelf dat je pingelen op LPG bijna niet hoort en dat je je motor naar de klote helpt als hij een paar gr te vroeg staat ????
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Berichtdoor kikkegek » 05 sep 2012, 06:18

ok, kan het niet laten om toch nog één keertje te reageren...

@Gerry: lezen jongen...8 graden is niet de golden rule. En dat leer je als je leest en je verdiept in de materie. 8 graden is voor een standaard motor met standaard compressie en op benzine...en dan komt die:

- op LPG heb je bij idle ongeveer 5 graden meer vervroeging nodig (langzamere ontbranding bij arme mengels), iets meer mag zelfs als je lagere compressie hebt (ik heb bijvoorbeeld een smog-blok met lage compressie)
- verder moet je maximale vervroeging ongeveer 5 graden minder zijn
- in het middengebied rond 2000rpm zijn benzine en lpg ongeveer gelijk

dus...Gerry, als je dit gelezen hebt?

@Malle: true, ik ben van de school waarbij je het vanuit en boek leert (is denk ik ook mijn generatie) en anderen zijn weer van het leerling-wezen...die hebben hun kennis niet uit een boek, maar overgedragen gekregen van iemand anders...mooi toch...maar alles heeft naar mijn mening te maken met kennis en niet gevoel...
kikkegek

Berichtdoor Gerry » 05 sep 2012, 07:27

en hoe gaat dat dan als je een keer zonder gas staat en op benz moet rijden
moet je dan eerst met je time lamp de ontsteking 5 gr terug zetten haha
....
ach Jochen mij maakt het niet uit
maar jij zet hem op 14 gr en nou net jij schreef hier boven dat het linke boel is om hem te vroeg te zetten :)
maar je hele theorie zal wel kloppen hoor .. ik zeg er niks van
bij mij staat alles tussen de 8 en 10 gr altijd en alles loopt rijd en start prima
en wat malle zegt klopt ook
al ik op het gehoor een ontsteking afstel en zet later de time lamp er op
dan staat hij 9 van de 10 x net onder de 10 gr....
je hoort het gewoon aan hoe hij loopt
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Berichtdoor Mikevv » 05 sep 2012, 08:07

Oke ik als ik het goed lees moet ik hem gewoon op gevoel/gehoor afstellen, hij is net apk gekeurd dus dat probleem heb ik pas over 2 jaar :) Maar het volgende is het geval, als ik een schroevendraaier op de stel schroef zet, zonder ook maar te draaien, dan gaat de motor direct al anders lopen(lager in toeren).....het lijkt wel of hij contact of massa storing ergens heeft. haal ik mijn hand van de schroevendraaier af dan gaat de motor weer harder stationair lopen...
Zo is het afstellen dus geen makkelijke klus, is dit normaal of heb ik ergens een probleem???
Mikevv

Berichtdoor Malle » 05 sep 2012, 08:19

ik denk dat je stelschroef in de draad wat uitgeleuterd is en zodanig valse lucht aanzuigt, of je carb zit welicht los zodat bij enige druk ook valse lucht wordt aangezogen, zet eens een nieuw veertje onder te stelschroef , kan iets helpen
1964 Bel Air Wagon 5.4
Malle

Berichtdoor kikkegek » 05 sep 2012, 08:25

Mikevv schreef:Oke ik als ik het goed lees moet ik hem gewoon op gevoel/gehoor afstellen, hij is net apk gekeurd dus dat probleem heb ik pas over 2 jaar :) Maar het volgende is het geval, als ik een schroevendraaier op de stel schroef zet, zonder ook maar te draaien, dan gaat de motor direct al anders lopen(lager in toeren).....het lijkt wel of hij contact of massa storing ergens heeft. haal ik mijn hand van de schroevendraaier af dan gaat de motor weer harder stationair lopen...
Zo is het afstellen dus geen makkelijke klus, is dit normaal of heb ik ergens een probleem???

nope, dat is gewoon het manko van een 300A mixer van IMPCO.

die schroef bovenop is de afstelling van je CO voor stationaire. Wat jij merkt is de speling die er op de schroefdraad zit van de schroef. Zo gevoelig komt het bij die 300A mixers. perfect of slecht afgesteld is de marge van een halve slag op deze mixer.

dat die harder of langzamer gaat lopen, komt doordat je mengsel dan rijker of armer wordt en daardoor beter past bij de stand van je ontateking op dat moment.

stationaire afstelling is een samenspel van:
- vervroeging (ontsteking)
- CO schroef (mengsel)
- en stationaire schroef op je carb kleppenplaat (lucht)

stel hij staat te rijk, dan zal die harder gaan lopen als je hem armer draait (CO schroef), dan kan je daarna dus je stationaire schroef van je kleppenplaat weer iets dichter draaien, toerental daalt weer. dan heb je een armer mengsel en een armer mengsel moet je eigenlijk vroeger ontsteken. dan kan je dus je ontsteking iets vervroegen en zal je zien dat je toerental weer iets toeneemt, omda tje verbranding beter is en meer vermogen levert.

let wel op dat je oliedruk goed blijft. op LPG kan je superlaag toerental afstellen, ik heb ongeveer 450rpm in P, terwijl af fabriek voor benzine op een small block ongeveer 700rpm wordt afgesteld.
kikkegek

Berichtdoor Mikevv » 06 sep 2012, 14:43

Is de speling zo gevoelig dat als ik er ook maar alleen de schroevedraaier erop houd dat hij dan al anders gaat lopen?

Ik ga vanavond nog maar eens proberen. Stationair op benzine is nu opeens ook anders gaan lopen, maar eens kijken hoe ik die kan doen.
Mikevv

Berichtdoor Gerry » 06 sep 2012, 17:16

ja zo gevoelig is het .. schoevendraaier voorzichtig in het gleufje zetten
NIET op drukken en dan voorzichtig draaien
met een fluwelen hand
(dat schroef je zit in de membraam dus al je er op drukt veranderd alles al)
succes
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Gerry

Berichtdoor peetboss » 06 sep 2012, 17:25

plastic schroevendraaier proberen :D
liever gelast dan geleased
peetboss

Berichtdoor chevyredvan » 07 sep 2012, 18:42

is het niet je inductie draad die je veilligheid klep van je gastoevoer regeld . dat was bij mij vandaag ook het geval hij wilde niet meer goed starten en n zodra je stil sta dat de motor af slaat

groetjes pascal
chevyredvan

Berichtdoor Mikevv » 08 sep 2012, 08:39

Oei waar kan ik dat vinden? Vanochtend start ik de auto, slaat in 1x aan ik laat hem ff stationair draaien. Zet m in versnelling hij begint te rijden ik geef een beetje gas en hij skaat af.....daarna op gas niet meer werkend te krijgen????
Mikevv

Berichtdoor chevyredvan » 08 sep 2012, 09:18

Mikevv schreef:Oei waar kan ik dat vinden? Vanochtend start ik de auto, slaat in 1x aan ik laat hem ff stationair draaien. Zet m in versnelling hij begint te rijden ik geef een beetje gas en hij skaat af.....daarna op gas niet meer werkend te krijgen????

als het goed is zit er een zwarte draad om je bouge kabel heen en die loopt naar je gasklok toe op die gasklok zit een afsluiter als die draad niet goed zit dan gooit hij de afsluiter dicht bij mij heeft de gasboer het tijdelijk door verbonden zodat het weer werkt je moet alleen uitkijken als je motor afslaat dat je niet vergeet je contact uit te doen anders blijft hij gas doorgeven. :wink:
chevyredvan

Berichtdoor Mikevv » 13 sep 2012, 11:10

Ben er achter waarom hij niet meer op LPG starten, er kwam denk ik teveel gas binnen. als ik namelijk de kabel opentrek om het luchtfilter op Benzine te zetten dan komt er lucht bij en start hij wel. Maar ik heb zoveel aan alle knopjes zitten draaien aan het gas en de carburateur dat hij nu ook op Benzine totaal niet meer lekker loopt...
Iemand veel verstand ervan om dit een keer af te stellen???
Mikevv

Volgende

Keer terug naar Motoren