Startmotor vraagje.......

Engines

Startmotor vraagje.......

Berichtdoor suburban76 » 08 sep 2013, 22:25

Eindelijk weer eens tijd om te posten....
Ben verhuisd en had het hele huis gestript en nu bijna weer opgebouwd pffffff; kwam bijna in "mijn man is klusser" :lol:

Maarrrrr, tijdens een van mijn laatste verhuisritjes is mijn startmotor (van de Chevy suburban 350 1976) dwarsdoormidden gebroken doordat er een bout afgebroken was in het blok.
Nu een andere, spikpslinternieuwe startmotor geplaatst en nu gebeurd er helemaal niets :?

Precies zo aangesloten zoals het zou moeten; twee bouten in het blok en één dikke pluskabel aan de bendix (heet dat ding zo?)
Er zitten meerdere aansluitpunten daarop maar bij mijn oude startmotor zat er ook niets op en hij starte toch altijd maar effe...dus.

Wat kan het zijn??
Accu's zijn vol en bij het proberen te starten hoor je alleen een klik tegen het schutbord volgens mij.

Startmotor deugt niet of iets anders???

HELP MIJ aub, ik heb al genoeg geklust :wink:

Groeten Mark
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor Collector » 09 sep 2013, 06:11

er moet nog een kabeltje aangesloten worden op een van de kleine aansluitpunten, deze komt vanuit je contact slot en zegt tegen de startmotor dat hij mag gaan draaien.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor suburban76 » 09 sep 2013, 18:03

Collector schreef:er moet nog een kabeltje aangesloten worden op een van de kleine aansluitpunten, deze komt vanuit je contact slot en zegt tegen de startmotor dat hij mag gaan draaien.


Maar waarom deed ie het eerder wel zonder dat extra kabeltje?
Ik snap dat dan niet.
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor Collector » 09 sep 2013, 18:37

suburban76 schreef:
Collector schreef:er moet nog een kabeltje aangesloten worden op een van de kleine aansluitpunten, deze komt vanuit je contact slot en zegt tegen de startmotor dat hij mag gaan draaien.


Maar waarom deed ie het eerder wel zonder dat extra kabeltje?
Ik snap dat dan niet.

Kanniet
dan heb je wat over het hoofd gezien !!
zitten altijd 2 kabels op een startmotor niet alleen vroeger maar zelfs de wagens van nu hebben nog steeds 2 kabels op de startmotor
1 hele dikke van accu naar startmotor, en een dunne van contactslot naar kleine aansluiting startmotor.
De kleine kabel geeft een 12 volt signaal naar de solenoid om te vertellen dat de bendix uit moet komen en dat de startmotor moet gaan draaien.

Afbeelding

Dit is een vergelijkbare startmotor
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor suburban76 » 09 sep 2013, 20:14

Ja, dat is zeker wel vergelijkbaar, maar ik hoefde geen kabeltje oid los te halen tijdens demontage.
Ik heb tegen het schutbord wel een soort blok zitten waar meerdere kabeltjes aanzitten en waar de dikkere kabel van 12 Volt vandaan komt.
Ik zal er een foto van maken wanneer het weer wat lichter buiten is.
Misschien moet ik hier de kabel vanaf halen en rechtstreeks op de startmotor monteren?! (dat kleine kabeltje dus)
Bedankt in ieder geval voor het meedenken, want ik sta echt voor een raadsel.
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor Collector » 09 sep 2013, 20:17

suburban76 schreef:Ja, dat is zeker wel vergelijkbaar, maar ik hoefde geen kabeltje oid los te halen tijdens demontage.
Ik heb tegen het schutbord wel een soort blok zitten waar meerdere kabeltjes aanzitten en waar de dikkere kabel van 12 Volt vandaan komt.
Ik zal er een foto van maken wanneer het weer wat lichter buiten is.
Misschien moet ik hier de kabel vanaf halen en rechtstreeks op de startmotor monteren?! (dat kleine kabeltje dus)
Bedankt in ieder geval voor het meedenken, want ik sta echt voor een raadsel.

Klinkt misschien erg arrogant wat ik zeg:
Maar er is geen startmotor in de wereld die werkt met maar 1 kabel van de accu naar de startmotor. punt
Is ook het laatste wat ik er over gezegd heb
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor FRANKYSCHILLEMANS » 09 sep 2013, 22:26

Collector schreef:Klinkt misschien erg arrogant wat ik zeg:
Maar er is geen startmotor in de wereld die werkt met maar 1 kabel van de accu naar de startmotor. punt
Is ook het laatste wat ik er over gezegd heb


Zeg nooit nooit. Ongeveer alle Ford starters uit de jaren 60 en 70 hebben maar 1 kabelaansluiting. Er zit op het binnenspatbord wel een startrelais die de stroom onderbreekt.

suburban76 schreef:Misschien moet ik hier de kabel vanaf halen en rechtstreeks op de startmotor monteren?! (dat kleine kabeltje dus)


Als er op dat kleine draadje spanning komt als je het contactslot in de 'Start' positie draait, zou dat kunnen werken. GM starters hebben soms 2 aansluitingen voor dunne draden. In dat geval is het denk ik de rechtse die je moet gebruiken.

Groeten, Franky.
Avatar gebruiker
FRANKYSCHILLEMANS
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 09 sep 2008, 22:58

Berichtdoor Collector » 10 sep 2013, 06:30

FRANKYSCHILLEMANS schreef:
Collector schreef:Klinkt misschien erg arrogant wat ik zeg:
Maar er is geen startmotor in de wereld die werkt met maar 1 kabel van de accu naar de startmotor. punt
Is ook het laatste wat ik er over gezegd heb


Zeg nooit nooit. Ongeveer alle Ford starters uit de jaren 60 en 70 hebben maar 1 kabelaansluiting. Er zit op het binnenspatbord wel een startrelais die de stroom onderbreekt.

suburban76 schreef:Misschien moet ik hier de kabel vanaf halen en rechtstreeks op de startmotor monteren?! (dat kleine kabeltje dus)



Als er op dat kleine draadje spanning komt als je het contactslot in de 'Start' positie draait, zou dat kunnen werken. GM starters hebben soms 2 aansluitingen voor dunne draden. In dat geval is het denk ik de rechtse die je moet gebruiken.

Groeten, Franky.


Dat kan zo zijn Franky met die ford start motoren maar er blijft altijd een schakeldraad werkzaam, dus dat relais word ergens mee bedient om de hoofdader uit te schakelen.
Het algemeen principe is :
1 dikke draad batterij <-> startmotor
1 Schakeldraadje contactslot en of dit nu een direkt op de starmotor schakeldraad is of in geval van ford een schakeldraadje om een relais af te laten vallen dat is om het even.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 10 sep 2013, 07:49

suburban76 schreef:Ja, dat is zeker wel vergelijkbaar, maar ik hoefde geen kabeltje oid los te halen tijdens demontage..

Misschien was dat wel de oorzaak dat de ouwe niet meer werkte ...draadje afgebroken ... 8)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor suburban76 » 10 sep 2013, 21:34

Gerry schreef:
suburban76 schreef:Ja, dat is zeker wel vergelijkbaar, maar ik hoefde geen kabeltje oid los te halen tijdens demontage..

Misschien was dat wel de oorzaak dat de ouwe niet meer werkte ...draadje afgebroken ... 8)


Nee, hele bendix afgebroken en een bout in het blok (laatste is er uitgeboord en met linkse tap)
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor suburban76 » 10 sep 2013, 21:36

Collector schreef:
suburban76 schreef:Ja, dat is zeker wel vergelijkbaar, maar ik hoefde geen kabeltje oid los te halen tijdens demontage.
Ik heb tegen het schutbord wel een soort blok zitten waar meerdere kabeltjes aanzitten en waar de dikkere kabel van 12 Volt vandaan komt.
Ik zal er een foto van maken wanneer het weer wat lichter buiten is.
Misschien moet ik hier de kabel vanaf halen en rechtstreeks op de startmotor monteren?! (dat kleine kabeltje dus)
Bedankt in ieder geval voor het meedenken, want ik sta echt voor een raadsel.

Klinkt misschien erg arrogant wat ik zeg:
Maar er is geen startmotor in de wereld die werkt met maar 1 kabel van de accu naar de startmotor. punt
Is ook het laatste wat ik er over gezegd heb


Ik vind dat niet arrogant hoor, ik ben wel wat technisch maar electronica en kabeltjes........ :roll: :?
Ben gewoon blij met jullie opmerkingen oplossingen etc.
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor suburban76 » 06 okt 2013, 21:00

Hij start weer hoor :D
Extra draadje van mijn relais afgetapt en starten maar....
Bedankt allen!


Alleen laad de dynamo niet voldoende voor mijn twee accu's, ben op zoek naar een zwaardere (meer Amp.) dynamo......IEMAND?

140 bijv. of meer.
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor kikkegek » 06 okt 2013, 21:18

toppie!

ik lees trouwens dat je dikke kabel naar het verzamelpunt op je firewall loopt? dat is als het goed is de junction waar je dynamo ook oplaad en waar je accu's ook aansluiten toch?

bij mij gaat de dikke kabel van de startmotor direct naar de accu. Anders gebruikt die namelijk die laadkabel van je accu daarvoor. tenzij die nogal dik is, lijkt het me een nogal zware belasting daarvoor.

Ik moet wel zeggen dat ik af fabriek er twee accu's in heb, dus misschien zit het bij mij anders dan bij jou.
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor suburban76 » 06 okt 2013, 21:37

kikkegek schreef:toppie!

ik lees trouwens dat je dikke kabel naar het verzamelpunt op je firewall loopt? dat is als het goed is de junction waar je dynamo ook oplaad en waar je accu's ook aansluiten toch?

bij mij gaat de dikke kabel van de startmotor direct naar de accu. Anders gebruikt die namelijk die laadkabel van je accu daarvoor. tenzij die nogal dik is, lijkt het me een nogal zware belasting daarvoor.

Ik moet wel zeggen dat ik af fabriek er twee accu's in heb, dus misschien zit het bij mij anders dan bij jou.


Ik heb er standaard ook twee accu's in zitten.
Nadat eindelijk de startmotor het deed na het aansluiten van een aftakking van dat "verzamelpunt" kwam ik bij het eerste ritje stil te staan bij de pomp.
Ik moest LPG tanken en dan zet je de motor af.
Maar het starten ging zo ontzettend zwaar en sloeg ook niet aan dus.
ANWB maar gebeld, schiet anders niet op en die meette een te lage laadspanning.
Dat is dus de oorzaak dat ik wel vaker had, op den duur ging het starten moeizamer.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een zwaardere dynamo dus zoals ik al schreef.
Of is er iets anders aan het handje?

Groet.

Mark
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor Baklap » 12 okt 2013, 10:27

Te lage laadspanning houdt meestal in dat je dynamo aan het overlijden is.

Je zou je accu's kunnen opladen aan het net en als ze vol zijn en dan kijken wat de laadspanning is van de dynamo.

Normaal zit je op zo'n 14 volt met draaiende motor.
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor suburban76 » 13 okt 2013, 21:22

Baklap schreef:Te lage laadspanning houdt meestal in dat je dynamo aan het overlijden is.

Je zou je accu's kunnen opladen aan het net en als ze vol zijn en dan kijken wat de laadspanning is van de dynamo.

Normaal zit je op zo'n 14 volt met draaiende motor.


Dynamo is als nieuw en daar ligt het ook niet aan (indirect)
Tis meer de Amperages die hij te kort geeft denk ik.
Wordt al gezocht naar een zwaardere dynamo
Voorheen; Oldsmobile Vista Cruiser 1968 350cu R.I.P.
Voorheen; Chevrolet Suburban 1976 350cu 2X4
Voorheen; Chevrolet Stepside pickup 1974 350 cu
Voorheen; Lincoln Continental Mark 4 1972 460cu
Nu; GMC SIERRA 3500 DUALLY 1983
Avatar gebruiker
suburban76
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 24 jun 2009, 19:42
Woonplaats: Valthermond (Drenthe)

Berichtdoor Baklap » 23 okt 2013, 17:35

Rij je dan alleen heel kleine stukjes dat ze opgaan?

Normaal moet het met een kilometer of 10 weer aardig goed opgeladen zijn.
Of heb je er een audio/verlichtings installatie in die zoveel trekt dat het niet bij te laden is

Enigste wat een dynamo doet is je accu volhouden en die gebruik je normaal alleen om te starten (lees normaal) :P
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57


Keer terug naar Motoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron