Welke olie voor het blok en de bak?

Engines

Welke olie voor het blok en de bak?

Berichtdoor Bassie » 07 okt 2013, 15:30

hoi,

Welke olie kan het beste is het blok van de camaro (5.0 V8 uit 1981) ofwel een 305 en welke kan het beste in de bak?

En hoeveel liter van elk gaat erin?

Mvg

Jeffrey
Camaro '81 5.0 V8 Kenteken FH-71-FD

Alfa Romeo's

166 2.4 JTD
GTV 916 3.0 V6 24V
Spider 916 2.0 16V
155 2.5 V6 12V
Avatar gebruiker
Bassie
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 jan 2013, 12:05
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor Wolf » 08 okt 2013, 00:46

motor: 10 W 40 semi syntheet, litertje of 5, filter inhoud meegerekend.
bak: ATF D of DII.
Hoeveelheid ligt eraan of je hem helemaal leeg maakt en welk type bak.
Totaal tussen 9 en 10 l.
Een refill is ongeveer 4 l.

Of kijk hoeveel eruit komt en gooi die hoeveelheid er weer in. ;)

Bak peilen:
Start the engine in Park and let it idle. Do not race the engine. Shift into each shift lever position, shift back into Park, and check the fluid level on the dipstick. The level should be 1 ⁄ 4 in. below ADD. Be very careful not to overfill. Recheck the level after the car has been driven long enough to thoroughly warm up the transmission. Add fluid as necessary. The level should then be at FULL.
“ For a good time, call 1-8-4-3-6-5-7-2 ”
-1971 Impala Custom Coupe 350 cui TH350
- (ex)1980 Caprice Classic Wagon 305 cui TH350
- (ex)1971 Lincoln Continental Mark III 460 cui
Avatar gebruiker
Wolf
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 28 feb 2012, 13:41
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bassie » 08 okt 2013, 13:33

THNX!!
Camaro '81 5.0 V8 Kenteken FH-71-FD

Alfa Romeo's

166 2.4 JTD
GTV 916 3.0 V6 24V
Spider 916 2.0 16V
155 2.5 V6 12V
Avatar gebruiker
Bassie
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 jan 2013, 12:05
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor kikkegek » 08 okt 2013, 21:36

als er ATF-II in je bak moet, dan kan je er ook ATF-III ingooien..zorg er alleen voor dat je niet ATF-II in een bak gooit waar ATF-III in moet. wat voor bak heb je? TH350?

motor olie, ik gebruik inderdaad ook gewoon semi syntheet 10W40
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Robbie1604 » 08 okt 2013, 22:13

Gooi ook geen ATF II en ATF III bij elkaar want dan krijg je n vreselijke schuimboel en loopt de bak in elkaar....
Big Burb 454......
Avatar gebruiker
Robbie1604
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 02 jul 2012, 09:30
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor kikkegek » 08 okt 2013, 22:38

Robbie1604 schreef:Gooi ook geen ATF II en ATF III bij elkaar want dan krijg je n vreselijke schuimboel en loopt de bak in elkaar....


Want?

Bij mijn th400 en nu th700 geen last van. In beide gevallen wel eens gedaan.

Schuim krijg je van te veel atf, maar niet van mengen. III is gewoon verbeterde II...meer niet
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor rene74monte » 09 okt 2013, 07:46

oudere bakken kun je elke atf in flikkeren die je wilt , alleen aan de bakken van tegenwoordig worden meer eisen gesteld en moet je oppassen met het soort atf
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Gerry » 09 okt 2013, 08:29

En gooi gewoon 20W50 in die ouwe V8jes ..
dat was toender tijd de voorgeschreven olie
en niet die synthetische moderne bende
gewoon ouderwetse minerale olie in een ouderwetse motor
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor kikkegek » 09 okt 2013, 10:44

Gerry schreef:En gooi gewoon 20W50 in die ouwe V8jes ..
dat was toender tijd de voorgeschreven olie
en niet die synthetische moderne bende
gewoon ouderwetse minerale olie in een ouderwetse motor


voorgeschreven olie voor mijn blokkie is 10W30 Gerrie. Althans, dat staat op de originele vuldop van mijn blokkie.

lastig te lezen, maar hier een foto:
Afbeelding

voor een oud versleten blokkie is 20W50 natuurlijk prima om de oliedruk misschien wat te verbeteren..maar als er nog maar weinig km op hebt staan of beetje vers blokkie hebt, kan je prima met dunnere olie rijden...
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Collector » 09 okt 2013, 16:18

Heb er 10w40 ingegooid de laatste keer, stond ook in het servicemanual dat dat erin moest, oliedruk staat keurig in het midden met stationair en op cruise snelheid en loopt iets op bij het gasgeven,wat ik wel merk is met starten dat er nu een blauw pufje gegeven word wat eerst niet zo was, dus ik vermoed dat er iets dikkere olie in heeft gezeten, is alleen met starten even daarna is het over dus, en zie je niets meer dus maak me er eerlijk gezegd niet echt druk over.
1980 chevrolet Monte Carlo
305 cui V8 op LPG met een
TH200 3-traps Automaat
Avatar gebruiker
Collector
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 07 okt 2010, 15:45

Berichtdoor Gerry » 09 okt 2013, 19:25

10w30 haha ik wist niet eens dat het bestond ...
nou ja zo nieuw heb ik ze nooit gehad
die blokjes zijn ergens halverwege de jaren 50 uitgevonden en zo goed als niks veranderd
en toen liep alles op 20/50
(er staat ook bv op een pakking set van 1958 tot 1984 alle modellen)
maar doe wat je wil
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...


Keer terug naar Motoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron