Distributieketting

Engines

Distributieketting

Berichtdoor iJst » 29 jan 2014, 00:45

Beste Chevisten,

Heb mijn oog laten vallen op een Caprice 1991.
Volgauto geweest en ongeveer 190k gelopen.
Voordat ik boekjes kan bekijken, heb ik de volgende vraag.

Volgens mij heeft dit blok distributieketting. Als ik hierover niets in het boekje vindt, wat dan te doen? Vervangen?
En zo ja, wie heeft hiervoor goed adres in Noord-Oost Nederland.

iJst
iJst
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 jan 2014, 16:02

Berichtdoor Gerry » 29 jan 2014, 07:57

Welkom hier,, en jezelf even voorstellen dat vinden we wel leuk hier
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
en over die ketting
wel nee,, die ketting gaat wel 5 ton mee
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor pintor » 29 jan 2014, 08:02

inderdaad daar is zelfs een speciaal topic voor :wink:
Avatar gebruiker
pintor
Moderator
 
Berichten: 2930
Geregistreerd: 19 feb 2009, 00:20

Berichtdoor iJst » 29 jan 2014, 12:28

Je hebt gelijk.
Ik zal mij even voorstellen op de plek waar dat verwacht wordt.

Die topic hierover heb ik nog niet gezien. Ook onder motoren?
iJst
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 jan 2014, 16:02

Berichtdoor kikkegek » 31 jan 2014, 19:34

hoi Joost,

ligt eraan hoe je de auto gaat gebruiken. als er een beetje mee rondrijdt en verbruik en vermogen je niks kunnen schelen, dan moet je die ketting met rust laten.

als je die twee dingen wel belangrijk vindt, dan kan het een wereld van verschil maken.

die ketting verbind je zuigers (kruksas) met je kleppen (nokkenas) en je distributeur.

slappe ketting betekent dus dat je kleppen te laat open gaan en je ontsteking te laat ontsteekt...gevolg: onvolledige cilindervulling en onjuiste timing van je ontsteking, gevolg is vermogensverlies en hoger verbruik...in het ergste geval verbrande kleppen, maar dan moet het wel heel bond zijn.

voorbeeld:
ik had een zogenaamde gereviseerde motor van iemand gekocht (zo was die ook aan hem verkocht met een auto uit amerika)...maar die bleek eerder "ge-verviseerd"...dus alleen schoongemaakt en kleurtje op gespoten..check ff de speling op deze zogenaamde verse motor:

Afbeelding

die hoort strak te staan, dus je kunt je wel voorstellen dat dit nogal wat invloed zal hebe op klep- en ontstekingstiming...

Als je de ketting mocht gaan vervangen, kies dan voor een "true double roller" type ketting (zie foto hieronder). Dan heb je een dubbele ketting met lage weerstand. kans op uitrekken met dubbele ketting is veel kleiner en de "true roller" zorgt voor lage rolweerstand van je ketting. Op mijn foto is een single roller, dus enkele ketting.

Cloyes schijnt goed merk te zijn.

Afbeelding
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Gerry » 01 feb 2014, 10:40

Kikke maak die jongen nou niet gek
als je alles er nieuw in zet en je gaat na 10000 km kijken
(wat bijna niemand doet natuurlijk)
dan staat die ketting ook alweer slap
en dat enorme verschil wat jij schetst dat is ook gelul
ik heb er wel is een vernieuwt na een ton of 5 omdat die wel op was
maar die liep na die tijd niks zuiniger hoor
jij denkt en leest te veel en gelooft al dat gelul , maar het is gewoon niet zo
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor kikkegek » 01 feb 2014, 10:43

:(
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Gerry » 01 feb 2014, 10:58

kikkegek schreef::(

Afbeelding Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor iJst » 03 feb 2014, 12:20

Heren,

Aardig blijven voor elkaar.

Ik ga er inderdaad beetje mee rondrijden op de zomerdag.
Gewoon strak in de lak en alles origineel houden is mijn devies.
iJst
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 jan 2014, 16:02


Keer terug naar Motoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron