timing

Engines

timing

Berichtdoor rene74monte » 20 jun 2013, 19:01

hoe zat het ook al weer , wanneer wordt een blok te warm , als de ontsteking te vroeg staat of te laat ?
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Donkey » 20 jun 2013, 19:48

te vroeg, maar echt hoge temperaturen hebben meestal een andere oorzaak, die zal je in het koelsysteem moeten zoeken, slechte waterpomp,thermostaat of lucht
Donkey
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2013, 11:09
Woonplaats: Hoogwoud

Berichtdoor rene74monte » 20 jun 2013, 20:16

ja , het koelsysteem ben ik al mee bezig , de pomp is nieuw , de thermostaat is wel goed , hij gaat in ieder geval open , maar ik had dat ooit eens gehoord van de ontsteking en het is nogal een pain in the ass om deze te stellen omdat er een of andere kloten computer in zit die alles regelt ( heeft allemaal met de emissie te maken) ik ben al aan het zoeken hoe je dat kunt omzeilen .
verder rij ik nu met een radiateur vol azijn rond om te kijken of de zooi weer schoon wil worden zit aardig wat ketelsteen in de koeler , ik denk ook wel dat dat het probleem is , maar je weet nooit
hij wordt nu bij stationair te heet en bij hogere snelheden
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Gerry » 20 jun 2013, 21:12

nou dan legt het op de een of andere manier aan je koeling niet aan je timing René
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor rene74monte » 20 jun 2013, 21:28

ja , dat denk ik ook wel , maar volgens mij staat de timing niet goed en dat zal de temp misschien ook niet ten goede komen
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor kikkegek » 20 jun 2013, 21:29

blok wordt te warm bij te late timing....

je vervroegt juist extra met de vacuum vervroeger bij arme mengsels om koelere idle en cruise te krijgen...
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Gerry » 21 jun 2013, 06:53

Nou het zal allemaal wel die theorieén .. en het zal misschien een gr schelen
maar het is mij nog nooit opgevallen dat een motor warmer of koeler werd
als ik de ontsteking iets vroeger of later zette
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Berichtdoor Baklap » 21 jun 2013, 08:37

Dat zal je ook niet op de aanwijzer kunnen zien maar bij de kleppen wel.
Net zoals met een te arm mengsel rijden (LPG).
73'' Camaro LT
Avatar gebruiker
Baklap
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 25 aug 2012, 09:57

Berichtdoor rene74monte » 21 jun 2013, 14:49

nee, dat heb ik ook altijd al gedacht , maar goed , als de ene helft zegt : te vroege en de andere helft te late dan komen we nog nergens :D
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor pintor » 21 jun 2013, 15:15

pak de guldenmiddenweg :wink:
Avatar gebruiker
pintor
Moderator
 
Berichten: 2930
Geregistreerd: 19 feb 2009, 00:20

Berichtdoor rene74monte » 21 jun 2013, 15:57

:lol: :lol: will do
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Donkey » 21 jun 2013, 16:06

Kleppen zitten in een positie waarbij ze behoorlijk warm, zelfs heet kunnen worden. Temperaturen van 800 graden Celsius zijn geen uitzondering. Bij hogere temperaturen, en dat komt ook voor, bereiken de kleppen temperaturen waarbij het ijzer gaat smelten. We spreken dan van een verbrande klep. Om te voorkomen dat we in deze situatie terecht komen moeten we aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor ons zelf betekent dit dat we de klepspeling in acht moeten nemen en de ontsteking op tijd en dus in geen geval te laat afstellen.

ik wou het zeker weten, en zat er naast !
is allebei niet goed voor t torretje, te vroeg of te laat, maar wat betreft de oververhitting, is te laat dus de boosdoendert
Donkey
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2013, 11:09
Woonplaats: Hoogwoud

Berichtdoor kikkegek » 21 jun 2013, 18:50

he Rene,

het zit als volgt:

te late timing zorgt ervoor dat je het mengsel "te laat ontsteekt", waardoor in het ergste geval je mengsel nog brand, terwijl je het je motor verlaat....= zonde van de energie en levert gloeiend hete headers op.

te vroege timing, zorgt ervoor dat je het mengsel aansteekt, voordat je zuiger helemaal boven is, dus leidt tot pingelen...

de oude chevy-smog-blokken hebben een voorziening, waarbij de vacuumvervroeging pas wordt vrijgegeven, middels een thermische vacuum schakelaar, als de motor is opgewarmd....ze maken daarbij dus gebruik van het feit dat een motorblok sneller warm wordt, als je de timing iets te laat zet...

hier op hotrodders forum staat er ook topic over:

http://www.hotrodders.com/forum/timing-overheating-160577.html
Avatar gebruiker
kikkegek
 
Berichten: 2145
Geregistreerd: 08 aug 2009, 10:41
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor rene74monte » 21 jun 2013, 19:01

tja , ik rij al 20 jaar in die dingen rond dus die dingen weet ik ook wel , ik zal nog eens een poging doen om dat pokke ding op tijd te zetten ,
1 advies , koop geen amc , het loopt goed maar wat onderhoud en onderdelen betreft zijn het rot dingen
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina
1984 amc eagle
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2630
Geregistreerd: 21 feb 2008, 17:14
Woonplaats: vlagtwedde

Berichtdoor Gerry » 21 jun 2013, 20:06

rene74monte schreef:tja , ik rij al 20 jaar in die dingen rond dus die dingen weet ik ook wel , ik zal nog eens een poging doen om dat pokke ding op tijd te zetten ,
1 advies , koop geen amc , het loopt goed maar wat onderhoud en onderdelen betreft zijn het rot dingen

misschien worden je kleppen wat heter maar ik geloof niet dat je dat terug ziet in je koelwater temp en als hij al aardig goed loopt dan zit je er ook nooit zo heel ver naast
en dan nog even tegen donkey... de oorzaak van een verbrande klep is bijna altijd een klep die geen speling meer heeft op de tuimelaar en daardoor niet meer goed afsluit
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 10 dec 2010, 14:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...


Keer terug naar Motoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron