Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk!

Introduce yourself / Your Chevy

Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk!

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 10:28

Beste Forumleden, mijn naam is Danny eind 40'r en ik ben al sinds mijn jeugd gek op het Merk Chevrolet. Kocht mijn eerste Camaro LT uit 1974 met mijn gespaarde centjes en heb daar ontzettend van genoten. Helaas heb ik hem door omstandigheden weg moeten doen maar sinds kort heb ik een impala uit 1968 ook een pracht wagen. Ik heb er al veel aan vervangen maar loop nu tegen iets aan waar ik niet uitkom;

De wagen starte smorgens als hij koud was direct.
de wagen starte a een rit van zo'n 20 a 30 min bij warme motor niet meer. Na een minuut of 20 wachten sloeg hij dan bij een poging zonder problemen aan?!
Alles doorgemeten, accu goed, (ook bij starten) dynamo goed etc...
Las op het forum dat het zou kunnen zijn dat de startmotor te heet wordt door de gemonteerde headers, die lopen er vlak langsop. Hitteschild angebracht, noppes....
Startmotor gisteren vervangen , incl de bedrading naar de selonoid (deze ook doorgemeten en geeft bij een startpoging keurig 12 V) voor een nieuwe, draai de sleutel om hoor ik een harde klick maar niet op de plek van de startmotor of silonoide maar linksvoor en de motor start niet?!

Zit er ergens een relais? ik zie wel een op een relais lijkend klastje zitten linksvoor onder het ruitensproeier reservoir zitten maar dat lijkt me bijzonder?

Dus; Bij starten een harde click linksvoor, en hij activeert de startmotor niet?

iemand raad en advies?

Mvgr Danny
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 10:37

hey danny , welkom hier , grijpt het tandwiel van je startermotor wel goed in de starterkrans ? headers geven wel vaker problemen , klotendingen zijn het , kijk ook even goed waar je brandstofleiding langs loopt , als die langs een hotspot loopt kun je vapourlock krijgen , als hij op benzine loopt tenminste .
plaats eens een foto van dat relais wat je ziet zitten , kan van alles zijn
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 12:10

Hey Rene, super dat je al zo snel reageerd, ben de afgelopen uren druk aan het zoeken geweest maar heb het nog niet gevonden. Wel heb ik het relais blootgelegd wat links van mijn radiator, onder het expansievatje verstopt zit.Zie fotos....

Dat van die startmoter in de starterkrans grijpen ga ik zo even bekijken dan zou ik dat moeten kunnen zien als ik eronder lig en iemand de sleutel omdraai...en hoor ik een duidelijke tick op de starterkrans...,

Drama elektrische probleempjes, ben daar zo niet in thuis...maar de volhouder wint, zeker icm met goed advies van forum leden.

Gr Danny
Bijlagen
IMG_2128.jpg
IMG_2128.jpg (669.65 KiB) 635 keer bekeken
IMG_2129.jpg
IMG_2129.jpg (781.21 KiB) 635 keer bekeken
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 13:06

IMG_2137.jpg
IMG_2137.jpg (104.1 KiB) 633 keer bekeken
Rene, Potdorrie als ik onder de wagen lig zie ik het tandwiel vd startmotor tegen de starterkrans komen en dat geeft de "Click"... nu dacht ik dat hij niet goed opgelijnt was en heb ik een opvulring onder een van de bouten gezet om wellicht iets in de oplijning te veranderen, en zoals ik zie zou hij net goed in de vertanding moeten grijpen maar NOPPES>>>>>> hij blijft de "Click" geven en start niet...Zou de nieuwe startmotor te weinig vermogen hebben in Ahmpere???

Ik zal er eens een foto van maken....wellicht de oude startmotor weer plaatsen om te zien of die wel grijpt?

Blijf lekker bezig zo op de Zondag.
Laatst bijgewerkt door Danny1972 op 03 mei 2020, 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 13:32

Ik heb er een filmpje van gemaakt maar kan hem helaas niet bij voegen volgens mij. Raar verhaal dit; Hij heeft dus gisteren met het deze nieuwe startmotor wel een keer of twee aangeslagen, maar nu niet meer...... Asje komt er wel uit maar lijkt niet genoeg kracht te hebben zou het toch te weinig kracht (Ampere) krijgen. Om gek van te worden.....
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 13:42

haal de bougies er allemaal eens uit dan hoeft hij niet tegen de compressie in te drukken en kun je in ieder geval zien of de starter het doet , dat relais kan van van alles zijn , van de airco of van de toeter of van een elektrische fan als je die hebt , het relais van de startmotor zit boven op de startmotor , ( normaal gesproken tenminste wel )
mooie wagens de 69er chevy`s , heb zelf een 69 kingswood gehad , vond de bumper altijd heel mooi , chevrolet heeft dat maar 1 jaar gemaakt en daarna zijn ze weer verder gegaan met de saaie ontwerpen :-)
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 13:49

Rene wederom bedankt voor je reactie man. De starter heeft het gisteren gedaan, starte zelfs heel mooi, dan zou het daar niet aan moeten liggen, dan zou ik denken dat hij die compressie wel aankan.
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 14:43

maar je zegt net dat je denkt dat de nieuwe niet genoeg kracht levert
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 15:24

Klopt, dat is inderdaad waar......hij sloeg gisteren wel goed aan inderdaad nu hoor je een tick en houd het op. Ik heb de oude startmotor teruggeplaatst en wat denk je...starten en lopen.

Ik snap er werkelijk niets van. Vermoed dan toch dat de nieuwe (veel compactere) wellicht net te licht is als de vertanding niet helemaal in elkaar vallen of niet goed opgelijnt ligt met de starterkrans en dat de orginele (veel grotere en zwaardere startmotor) en wel doorheen drukt. Ik ga nu gewoon een paar dagen rijden (met hopelijk beter weer dan de afgelopen dagen) en dan kijken wat hij doet. Hij starte niet bij een warme motor en moest hem laten afkoelen had ik het idee. Blijft toch een raar verhaal. Indien iemand dit herkent wordt een reactie zeker gewaardeerd.

Over dit forum, super dat het er is en dat mensen elkaar willen willen helpen.

Gr Danny
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 15:58

tja , die compactere startmotoren zijn wel leuk maar ze zijn niet voor niets compacter , je hoort er wel meer gedonder over , eigenlijk zou je de startmotor er weer even onder weg moeten halen en de solenoid uit elkaar halen , daar zit een ronde koperen plaat in die voor het contact zorgt en die wil nog wel eens in branden , even de contacten en die plaat goed blank schuren dat wil nog wel eens helpen
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Gerry » 03 mei 2020, 18:21

Ik heb dat ook een keer gehad en nooit gevonden,, als die warm was en hij deed het weer niet ,,
dan kon ik hem wel starten onder de motorkap, door met een schroevendraaier de dikke met het kleine draadje door te verbinden ,op de startmotor.
(niet vergeten contact aan te zetten)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10 dec 2010, 15:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Jeroen » 03 mei 2020, 18:50

Hey Danny, welkom!
Greetz,
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Site Admin
 
Berichten: 1636
Geregistreerd: 23 okt 2006, 19:54

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 19:16

is de accu kabel naar de startmotor nog wel goed ?
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 20:38

IMG_2150.jpg
imitatie startmotor, zelf ingepakt in heat tape.
IMG_2150.jpg (37.24 KiB) 622 keer bekeken
IMG_2150.jpg
imitatie startmotor, zelf ingepakt in heat tape.
IMG_2150.jpg (37.24 KiB) 622 keer bekeken
IMG_1377.jpg
Headers 1 cm langs de orginele startmotor.
IMG_1377.jpg (35.03 KiB) 622 keer bekeken
Thanks..... om het even duidelijk proberen te maken en samenvatten;

Met originele startmotor;

1) Smorgens koude start, starten en lopen
2) Na een rit anger dan 20 min, uitzetten en hij start niet meer... wel zie je het rode dashbord lampje minder worden als je de aanslag maakt, hetgeen betekend dat hij wel degelijk een poging doet.
3) Accu voltmeter erop 12.5 Volt
4) Als je startkabels aansluit van een lopend voertuig dan start hij zonder probleem.
5) Anders wachten tot hij helemaal afgekoeld is en dan start hij gewoon goed.


Met de Imitatie (Kleine) Startmotor (zie foto, ik had hem al ingepakt met Heat Tape)
1) Heeft hij na instalatie 1 of twee keer gewerkt
2) daarna hoorde ik een "Click" bij het doordraaien in de aanslag... Op advies van Rene (Super tip) zag ik dat het tandwieltje niet in de starterkrans greep maar ertegenaan tikte. Ik heb toen een afstandring tussen 1 vd bouten gezet om de startmotor iets te laten zakken, om hem zo misschien beter in lijn te brengen, maar ook daarbij kwam hij wel uit zijn ligplaats bij een startpoging maar leek niet genoeg kracht te hebben om echt dor te pakken.
3) deze imitatie verwijderd en weer vervangen voor de grote orginele die wel 3 x zo zwaar in gewicht is.... en de motor start....... MAAAAAAR dan na even rijden krijg ik hem niet meer aan als ik hem uitzet, tenzij ik ongeveer 30-45 min wacht dan slaat hij weer prima aan.

I vermoed dat de selonoid toch te valk langs die verdomde Headers lopen en gewoon te heet wordt (uitzet?) en daardoor niet meer start. Morgenvroeg ga ik de Headers in de Heat Wrap tapen om zo de hitte bij de startmotr weg te houden en dan zien wat er gebeurt.... Zie de foto hoe dicht de startmotor selenoid langs het uitlaatspruitstuk loopt, daar zit echt max 1 cm tussen...

Die tip van de schrovendraaier ga ik zeker uitvoeren als hij weer niet wil starten na een rit. Contact Selenoid en Positieve aansluitkabel startmotor.

Nog steeds ideen en ervaringen van gelijksoortig probleem welkom!

To be continued!! Fijne avond.
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 21:17

het maakt mij niet uit maar als ik jou was zou ik die heat wrap weg gooien , tenzij je elk jaar een paar nieuwe headers wilt kopen , ijzer rot als een idioot weg onder die tape , he kunt veel beter een alu hitteschild plaatsen , of stock manifolds plaatsen , mooie ramshorns of zo ,
heb rvs uitlaten op mijn harley en heb die ook in die heatwrap gehad , op een gegeven moment liep hij niet goed meer en maakte lawaai , bleek dat het laatste stukje van de uitlaat naar het blok toe compleet was weg gerot , maar dan ook compleet , de tape hield het bij elkaar , het laatste stukje was nog gewoon stalen uitlaat
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 03 mei 2020, 21:35

Rene, wederom een goede tip , had ik niet aan gedacht maar klinkt ook vrij logisch dat als die tape nat wordt icm hitte het roest stimuleert... effe een nieuwe set spruitstukken zit er nu nog niet in maar ga ik in de toekomst zeker aan denken, wellicht in combianatie met een coplete RVS uitlaat zodat hij er weer jaren tegenaan kan.. maar dan moet ik wel even wachten.

In dit geval probeer ik te denken in oplossingen en zou ik met jou tip denken om de headers eerst in de hittebestendige Hammerite te zetten om daarna vervolgens te wrappen, daar ervaring mee?

Gr Danny
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 22:55

sorry , maar dat zijn allemaal oplossingen die gedoemd zijn om te mislukken , ik heb nog nooit hittebestendige verf gezien die langer dan een paar maanden op headers en uitlaten blijft zitten , het wordt gewoon allemaal veel te heet , ze zetten de meest idiote temperaturen op die spuitbusjes maar er is niets wat echt blijft zitten ,
doe wat je wilt maar ik zou er serieus over na denken om het niet te doen , je zegt dat hij met een startkabel en een andere auto wel wil starten als hij heet is , dus moet je het in de elektra zoeken , laat je accu eens doormeten en kijk naar alle aansluitingen op de accu , zijn ze schoon en zitten ze goed vast , zijn de kabels goed , is de massa goed , als hij start met behulp van een andere auto dan is er niets met de startmotor , meet het voltage van de accu eens op het moment dat je start als de auto warm is , het kon nog wel eens zijn dat je dan raar staat te kijken
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 03 mei 2020, 22:57

zie net dat je al gemeten hebt met starten , maar ook met warme motor ?
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Gerry » 04 mei 2020, 11:14

Kijk nou is of hij wel start (op het moment dat hij het niet doet) op de startmotor zelf..
Dat had ik ook met een 68er caprice ,, ik heb het probleem nooit gevonden,, maar dat zat tussen contactslot en startmotor,
want met een doorverbinding op de startmotor zelf deed hij het meteen wel (zie posting.php?mode=reply&f=2&t=6537#pr94195 )
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
1 8 4 3 6 5 7 2

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gerry
 
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10 dec 2010, 15:52
Woonplaats: Amsterdammertje ... Iedereen heeft een klok .. maar ik heb de tijd ...

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 13 mei 2020, 17:25

Gents,

Nu na ruim een week; Ik heb er een neiwue startmotor ingezet (orginele afmetingen) en daarbij van een oude kentekenplaat een schermpje gemaakt. Het probleem is verholpen! oorzaak ligt toch echt bij het te warm worden van het relaid (selonoid) die kan daar slecht tegen......
Maar, natuurlijk komt er dan weer een ander probleem om de hoek kijken, soms grijpt het tandwieltje vd startmotor niet helemaal juist in de starterkrans, en hoor je de "tick"..als ik het dan paar keer probeer pakt de vertandinging meestal wel... maar netjes is anders.

Iemand ook bekend met dit probleempje? misschien een opvulringetje ertussen zetten zodat beide beter opgelijnd zijn...?
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor rene74monte » 13 mei 2020, 20:21

kwestie van shimmen
1974 monte carlo ( r.i.p.)
1969 kingswood estate ( r.i.p.)
1953 pontiac catalina (r.i.p.)
1984 amc eagle (r.i.p.)
1989 harley davidson
1979 yamaha xs650
1982 yamaha xs650
1984 yamaha xj600
1979 harley davidson shovelhead
Avatar gebruiker
rene74monte
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 21 feb 2008, 18:14
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Even voorstellen, en gelijk goede raad vragen natuurlijk

Berichtdoor Danny1972 » 15 mei 2020, 18:42

Gaat ik doen baas.......
Danny1972
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 mei 2020, 04:58


Keer terug naar Even voorstellen / Jouw Chevy

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron